Volvo som går på volt

Vi testar nya laddhybriden – först i världen

1 av 3
DYRGRIP När strömmen tar slut kör laddhybriden V60 vidare med sin dieselmotor. Priset är inte bestämt – men det kommer att bli högt.
MOTOR

BERLIN. Den ser ut som en helt vanlig Volvo V60. Men den kan laddas i vägguttaget och köra på batterier i fem mil. När strömmen är slut kör den vidare med sin dieselmotor.

0–100 tar 6,9 sekunder. Julen 2012 finns den i butiken men Aftonbladet har redan provkört.

Volvo visar upp sina nya miljöbilar på den stora teknikmässan Bibendum i Berlin. Där kan vi för första gången provköra V50 Drive, en snåldiesel som bara släpper ut 99 gram koldioxid per kilometer, och där finns elbilen C30, som Aftonbladet redan har testkört.

Men mest spännande är laddhybriden V60 som har en vanlig dieselmotor fram och en elmotor som driver bakhjulen. Bilen laddas i väggen, kan köra 50 km på el och när batterierna är tomma fortsätter man som i en vanlig bil. Men tanken är att bilen oftast kör kortare sträckor och då körs den övervägande på el.

Handfull fick provköra

Enligt den nya förbrukningsnormen som skapats för den här typen av bilar är koldioxidutsläppet 49 gram per kilometer.

Med ett och ett halvt år kvar till introduktionen är mycket fortfarande på prototypstadiet, därför var vi bara en handfull journalister av flera tusen på mässan som fick möjlighet att provköra.

Är helt knäpptyst

Bilen kör alldeles ljudlöst ut på testbanan på Berlins legendariska flygplats Tempelhof. Det känns som en helt vanlig Volvo, men är knäpptyst. Jag ökar farten, nu viner det lite från luft och däck, men dieselmotorn är fortfarande stilla och tyst.

Så trampar jag ner gaspedalen för att köra om en märklig trehjulig elbil och nu går dieseln i gång och farten ökar snabbt.

Men så fort jag släpper gasen efter omkörningen stannar dieseln igen och bilen kör vidare på elmotorn.

Känns helt normal

Trots att V60 laddhybrid är framhjulsdriven när jag kör på diesel, bakhjulsdriven när jag kör på el och fyrhjulsdriven när båda motorerna samverkar känns bilen helt normal i sitt beteende.

Den nya tekniken väger närmare 400 kg. Bara batterierna som ligger i bagaget väger 150 och höjer golvet med sex cm.

Priset är inte bestämt, men högt, minst 450 000 kronor.

FAKTA

Toppfart: 200 km/h

Motor: 5-cyl diesel fram, 215 hk, 440 Nm driver på framhjulen.

Elmotor bak, 70 hk, 200 Nm driver på bakhjulen.

Kombinerad maxeffekt 285 hk när batterierna är fulladdade.

Räckvidd på el: 5 mil. På diesel 115 mil. Tillsammans 120 mil.

Toppfart: 200 km/tim (begränsad), på el 90 km/tim (begränsad)

Max acceleration 0–100 km/tim: 6,9 s.

Batterier: Litium-jon, vikt 150 kg. Hela elinstallationen drygt 300 kg.

Laddtid i vanligt motorvärmaruttag (10 ampère): 4,5 timmar, (16 amp–3 tim, 6 amp–7,5 tim)