Fler slarvar med sina bilar

Fler bilar får anmärkning hos Bilprovningen

MOTOR

Allt fler bilar har slarviga ägare. Det avslöjas vid den årliga säkerhetskontrollen.

Andelen anmärkningar som Bilprovningen utfärdar på sådant som ägarna själv lätt kan kontrollera har ökat från 10 till 12 procent på ett år.

– Den här typen av anmärkningar borde inte ens ligga på en procent. Det kan ju inte vara så svårt att kontrollera att alla lampor lyser, att alla däck har lagstadgat mönsterdjup eller att den löstagbara dragkroken fungerar som den ska. Många kollar inte ens om det finns en varningstriangel i bilen, säger Morgan Isaksson, som är teknisk sakkunnig på Bilprovningen.

De flesta tar för givet att den demonterbara dragkroken fungerar som den ska när bilen bara är tre år gammal.

Om låsmekanismen kärvar är det inte säkert att dragkroken blir riktigt fastlåst. Då kan den lossna – och lämna en herrelös släpvagn eller husvagn efter bilen.

Allt bättre bilar

Samtidigt som anmärkningarna som beror på slarviga bilägare ökar så minskar anmärkningarna som är relaterade till fordonet.

De modellrelaterade felen, som innebär anmärkningar mot bilens konstruktion och komponenternas kvalitet, på bilar som besiktigas för första gången minskade från 4 procent 2009 till 3 procent 2010. Tre bilmodeller – Volvo S 40, Mazda 3 och Toyota Avensis – klarade sig helt utan modellrelaterade anmärkningar som gör att fordonet underkänns i besiktningen.

I samtliga fall är det bensindrivna fordon som klarat sig bäst undan besiktningsmännens argusögon – bland de bilar som fått flest anmärkningar märks dieseldrivna versioner av Chrysler Voyager och Renault Espace.

Fler fel på långmilare

– Rent generellt så blir det fler fel och anmärkningar ju äldre bilarna är och ju längre de körs. När bensindrivna bilar besiktigas för första gången efter tre år i trafiken har de i genomsnitt gått 5 500 mil medan en dieseldriven bil rullat närmare 8 000 mil, säger Morgan Isaksson.

FAKTA

Bäst och sämst i besiktningen

Bäst  Här är bilmodellerna från 2007 som klarade sig bäst och sämst hos Bilprovningen baserat på andel modellrelaterade fel som gjorde att fordonen underkändes vid besiktningen 2010.

Sämst  Här är bilmodellerna från 2007 som klarade sig sämst hos Bilprovningen baserat på andel modellrelaterade fel som gjorde att fordonen underkändes vid besiktningen 2010.

Fotnot: Andelen fel redovisas i procent och gäller s k modellrelaterade fel – anmärkningar mot bilens konstruktion och komponenternas kvalitet. Vägsträcka avser den genomsnittliga vägmätarställning i mil för de besiktade fordonen. Källa: Bilprovningen (TT)

TT