Hoppet att sälja Saab är inte ute

Konkursförvaltarna talar ut

Saabs konkursförvaltare Anne-Marie Pouteaux, till vänster, och Hans Bergqvist, mötte under lördagen journalister i Göteborg om den pågående Saab-processen. Foto: SCANPIX
Saabs konkursförvaltare Anne-Marie Pouteaux, till vänster, och Hans Bergqvist, mötte under lördagen journalister i Göteborg om den pågående Saab-processen. Foto: SCANPIX
MOTOR

En månad efter konkursen skulle Saabs konkursförvaltare tala ut.

Men de skingrade inga orosmoln. Snarare tvärtom.

Kassan är så tom att de måste sälja av efter hand. Allt som går är pantsatt.

Men hoppet om att sälja Saab som helhet är inte ute. Och den historiska bilsamlingen på museet i Trollhättan har fått över 500 anbud.

Konkursförvaltarna Hans Bergqvist och Anne-Marie Pouteaux har medvetet hållit sig undan medierna, förklarade de på pressträffen i Göteborg på lördagseftermiddagen.

De har arbetat intensivt med att inventera och värdera Saabs tillgångar, reda ut avtal och inte minst fört samtal med intressenter, både sådana som är ute efter delar och de som är intresserade av hela Saab. Det finns såväl svenska som utländska intressen.

– Under de närmaste två-tre veckorna kommer det att utkristalliseras vilka som är seriösa, säger Hans Bergqvist och betonar hur viktigt det är att behålla helheten i värdena så att det kan bli en fortsättning.

Prislappen avgörs av vad marknaden vill betala.

GM ställer till det

För att slå fast hur lång och snårig Saabs konkursväg är konstaterade Hans Bergqvist:

– Saab är en patient som under lång tid har förblött och den brutala sanningen är att patienten är död.

– Men patienten har inte slutat att blöda. En sådan här verksamhet dör inte av sig själv.

För de som följt Saab är det inte första gången bilbolaget liknas vid en patient. GM-höjdaren Bob Lutz hävdade att GM endast kunde satsa på de patienter som hade störst chans att överleva – dit hörde inte Saab.

Saabs tidigare ägare fortsätter också att ställa till det för Saab genom att både i dokument och uttalanden hålla på sina rättigheter. Senast häromdagen när GM:s talesperson förklarade att GM inte släpper licenserna för Saab 9-5 och 9 4X.

"Det finns alltid öppningar"

Förvaltarna har ännu inte närmat sig GM, utan hade tänkt att vänta, men GM förekom dem.

– GM:s uttalande har inte gjort att vi har lagt ner diskussionerna med intressenterna, säger Anne-Marie Pouteaux.

– Det finns alltid öppningar i kommersiella sammanhang, tillägger Hans Bergqvist.

De har under arbetet med konkursen insett att det är stor penganöd och enligt Bergqvist är allt som går pantsatt. Det finns dessutom avtal som gör att förvaltarnas handlingsfrihet begränsas, men han vill inte gå in på vilka.

Något som kommer att ge snabba pengar till konkursboet är försäljningen av de cirka 120 bilarna i Saabmuseet. Över 500 anbud har kommit. Den närmaste veckan ska museets framtid avgöras, men förvaltarnas uppgift är endast att få mesta möjliga betalt. Inte att sälja samlingen som helhet.

FAKTA

3400 anställda uppsagda

Saab Automobile och dotterbolagen Saab Tools och Saab Powertrain gick i konkurs efter egen begäran den 19 december 2011.

Hans Bergqvist och Anne-Marie Pouteaux utsågs till konkursförvaltare. Kent Hägglund tillkom senare och har ansvar för frågor kring varumärket.

Hela personalen på cirka 3 400 personer sades upp under januari.

Efter att den statliga lönegarantin upphörde den 19 januari jobbar endast cirka 200 personer kvar som avlönas från konkursboet för att sköta fastigheterna och bistå förvaltarna.

Över 50 jurister är sysselsatta med Saabs konkurs på flera advokatbyårer.

TT