Saabmuseet är räddat

Wallenberg, Saab och Trollhättan skrapade ihop 28 miljoner

Ursaaben – den allt började med - blir kvar. I samligen finns också tävlingsbilar, som Erik Carlssons rallybilar samt konceptbilar, både gamla och nya.
Ursaaben – den allt började med - blir kvar. I samligen finns också tävlingsbilar, som Erik Carlssons rallybilar samt konceptbilar, både gamla och nya.
MOTOR

Saabmuseet är räddat.

Trollhättans kommun, Saab AB och Wallenbergstiftelsen satsar 28 miljoner kronor på att ta över verksamheten.

Det övertygade konkursförvaltarna som gav klartecken på tisdagen.

Konkursförvaltarna hade lagt ut museets bilar, några av dem oersättliga, andra "bara" unika för allmän budgivning. Risken var stor att samlingen skulle skingras över världen.

I Trollhättan, Saabs hemstad, skulle inget bli kvar.

Så illa blir det nu inte.

– Museet stannar där det är, säger Paul Åkerlund, kommunstyrelsens ordförande i Trollhättan, före detta fackordförande på Saab och 1978 nyanställd bilbyggare som skruvade ihop nya 900-serien.

– Vi hade lite bryderier när vi började prata om att ta över museet för vi visste att det skulle kosta en del. Men så kom det andra parter som också var intresserade och då gick det lättare.

Saab AB, försvars- och säkerhetskoncernen, är bolaget som Saab Automobile växte fram ur, Wallenbergfamiljen var länge storägare. Nu är de och kommunen räddande änglar.

– Det har engagerat Trollhätteborna mycket, säger Åkerlund om museets framtid. Det är del av själen, del av industriarv. Dessutom drar det besökare till Trollhättan.

Driften ska delas mellan kommunen och Västra Götalandsregionen.

TT