"GM knuffade medvetet Saab över kanten"

Victor Müller stämmer GM

Spykers vd Victor Muller skyller Saabs konkurs på General Motors. Foto: AFTONBLADET
Spykers vd Victor Muller skyller Saabs konkurs på General Motors. Foto: AFTONBLADET
MOTOR

Spykers vd Victor Muller förlorade Saab och skyller konkursen på General Motors.

Nu stämmer den holländska sportbilstillverkaren den amerikanska biljätten på över 20 miljarder kronor.

– GM knuffade medvetet Saab över kanten, säger Victor Muller.

Han anser att GM, som ägde rättigheter till Saabmodeller och också levererade en hel del komponenter, förstörde Saab Automobiles framtid genom att säga nej till alla räddningsplaner med kinesisk inblandning.

Även lösningen där Youngman inte skulle vara direkt delägare fick nobben från GM, vilket gjorde att det kinesiska bolaget drog sig ur. Då var konkursen ett faktum den 19 december i fjol.

Muller har tillsammans med advokatfirman Patton Boggs i Washington förberett stämningen sedan konkursen. På måndagen lämnades ett 27 sidor långt dokument in till en domstol i Michigan där GM:s huvudkontor finns.

Tyst från GM

Spyker anser att GM var rädd för konkurrens i Kina och därför agerade olagligt. GM:s talesperson James Cain anklagas för att ha lämnat falska uppgifter.

– Det är inget jag kan kommentera, säger James Cain till TT.

Han vill heller inte säga något om hur GM ser på stämningen.

Summan tre miljarder dollar, motsvarande drygt 20 miljarder kronor, utgår från vad Saab hade kunnat bli värt i framtiden – inte det förlusttyngda krisföretag det var i fjol när varken leverantörer eller anställda fick betalt och produktionen stod still.

– Saab skulle ha överlevt med Youngman. Det skulle ha blivit ett bolag värt tre miljarder dollar, men GM:s agerande förhindrade det, säger Victor Muller.

Inte Antonov

Spyker dras själv med en dålig ekonomi, men enligt Muller finns en extern finansiär som uppbackning för att driva den juridiska processen som kan gå på över tio miljoner kronor. Han vill inte säga vem det är. Mer än att det inte är den tidigare Saabintressenten Vladimir Antonov.

Konkursförvaltaren Hans Bergqvist informerades om stämningen av Muller.

– Vi ska utvärdera vad det betyder för konkursboet och borgenärerna, säger Bergqvist.

FAKTA

Saab Automobiles konkurs

23 februari 2010 köpte Spyker Saab Automobile från General Motors.

Återstarten tog längre tid än ledningen trodde och Saab nådde inte sina säljprognoser.

6 april 2011 stannade fabriken eftersom leverantörer inte fått betalt.

Förhandlingar med kinesiska Youngman och Pang Da för att få in pengar.

21 september 2011 gick Saab in i rekonstruktion.

7 november kom GM med ett uttalande att man säger nej till planerna på kinesisk inblandning - en inställning som upprepas flera gånger.

19 december försattes Saab i konkurs.

13 juni 2012 presenterades en uppgörelse där elbilskonsortiet National Electric Vehicle Sweden (Nevs) köper huvuddelen av tillgångarna i Saabs konkursbo. Affären är ännu inte slutförd. (TT)

TT