Första bilderna: Nya Range Rover

Nu är nya lyxjeepen officiell

1 av 8
Foto: RANGE ROVER
MOTOR

Det har cirkulerat rykten och spionbilder ett tag nu. Därför gör Range Rover slag i saken och visar bilderna själva. Till Sverige kommer den efter årsskiftet.

Det blir den fjärde generationen av överklassbritternas favoritjeep nummer ett. Ja, det är ju så klart inte bara favoritbilen när det är dags för rävjakt på brittiska landsbygden - det är ju också en omtyckt fordon bland välbärgade i finare stadsdelar över hela Europa. Nuvarande generationen har hängt med ända sedan 2002 och har varit extremt framgångsrik samtidigt som jeepsegmentet blivit mer populärt än någonsin.

Range Rover själva skräder inte på orden i nya pressmeddelandet: "the world's finest luxury SUV" (världens bästa lyxjeep.) Och det vill till en helt ny Range Rover för att möta konkurrensen när Bentley, Maserati och Lamborghini är på väg att ge sig in i matchen. I veckan presenterade vi dessutom spionbilder på nya BMW X5. Antalet rika människor som vill åka jeep ser inte ut att ha minskat på sistone. Just orden "lyx" och "komfort" återkommer gång på gång i pressmeddelandet. Så det råder ingen tvekan om var fokus ligger.

Försiktig uppdatering

Men hur möter Range Rover utmaningarna? Nya modellen är designad av Gerry McGovern och lånar, väldigt försiktigt, en del detaljer från Evoque. Bilarna ska ju inte förväxlas. Evoque, där Victoria Beckham har varit inblandad i designen, tilltalar en grupp som är betydligt mindre konservativ och mer sugen på att synas än Range Rover-köparna. Formerna är alltså uppdaterade med försiktighet. Kantigheten gör att det inte går att ta miste på att det är en Range Rover, samtidigt har den blivit rundare för att minska luftmotståndet och förbrukningen. Förbrukningen har också stått i fokus när bilen har blivit 400 kilo lättare, tack vare kaross och chassi i aluminium. Så utan att pruta på formatet har man gjort vad man kunnat för att göra bilen snålare.

Samma motorer

Motorerna är tre: En dieselsexa på tre liter, en diesel-V8 på 4,4 liter och en bensin-V8 på fem liter. Samma som idag alltså.

Invändigt säger Range Rover att bilen både blivit större och lyxigare. Att baksätets benutrymme ökat med 12 centimeter för tankarna till en kinesisk offensiv, eftersom just rymliga baksäten har hög status i Kina. Axelavståndet har därför ökat med en decimeter.

Salongen i Paris i september blir första tillfället att se nya Range Rover på riktigt.