Nytt stopp för årets bil

Laddhybriden säljer för dåligt - GM har överfulla lager

Opel Ampera (som Chevrolet Volt heter i Europa) testade vi i januari mot Nissan Leaf, Mitsubishi Miev och Renault Kangoo ZE i Sveriges första stora elbilstest. Foto: Stefan Mattsson
Opel Ampera (som Chevrolet Volt heter i Europa) testade vi i januari mot Nissan Leaf, Mitsubishi Miev och Renault Kangoo ZE i Sveriges första stora elbilstest. Foto: Stefan Mattsson
MOTOR

Den blev Årets bil. Men Chevrolet Volt har inte sålt tillräckligt bra. Därför gjorde General Motors i mars ett tillverkningsstopp på fem veckor.

Nu är det dags igen - nu pausar man produktionen i fyra veckor.

Laddhybriden Chevrolet Volt, som också säljs som Opel Ampera i Europa, fick utmärkelsen Årets bil på bilsalongen i Genève i mars. Samtidigt meddelade GM att de inte nått upp till sitt försäljningsmål. De tillverkade bilar som de inte kunde bli av med och lagret växte. Därför stoppades produktionen i fem veckor för att försöka bli av med de redan tillverkade bilarna.

Men försäljningen har inte ökat. Nu måste produktionen stoppas igen - den här gången i fyra veckor.

General Motors hade för 2012 satt upp ett optimistiskt mål för Volt: 45 000 sålda bilar i år, bara i USA. Förra året sålde man 7 671 exemplar av laddhybriden. Under de sex första månaderna i år har man sålt runt 1700 Volt per månad, trots den fina utmärkelsen årets bil som extra draghjälp i försäljningen. Håller försäljningen samma takt resten landar man alltså på drygt 20 000 bilar när året är slut. I slutet av juli hade man, enligt Reuters, 6450 osålda bilar i lager.

I början av året skyllde GM den dåliga försäljningen på negativ rapportering i medierna. Detta efter att det i november förra året uppmärksammades att ett antal bilar börjat brinna.

Nu ska alltså banden på fabriken i Michigan så stilla från början av september till mitten av oktober.