Nya Volvo V40 - säkrast någonsin

Bäst resultatet som Euro Ncap uppmätt

1 av 6
Foto: EURO NCAP
MOTOR

Att Volvo bygger säkra bilar vet vi.

Men att de blir hyllade av världens tyngsta säkerhetstestare hör inte till vanligheterna.

Men nya V40 får högsta betyget någonsin, för sin storlek.

När Aftonbladets Robert Collin i maj testade nya Volvo V40 för första gången gav han säkerheten fem plus med motiveringen: "Sannolikt bäst både i sin egen klass och i ett par andra. City Safety, som bromsar bilen automatiskt, kan nu undvika en krock i upp till 50 kilometer i timmen, världsledande och standard. Dessutom en unik krockkudde för påkörda fotgängare."

Bäst någonsin

Bedömningen varit han inte ensam om. Nu har Euro Ncap, som gör världens mest ansedda säkerhetstester och som utgör måttstocken för bilsäkerhet över hela världen, gett Volvo V40 det högsta betyget någonsin, i sin klass, och belönar bilen med fem stjärnor. Volvo kan med andra ord fortsätta leva på sitt rykte som ett av världens absolut säkraste bilmärken.

Euro Ncap testar i fyra kategorier: vuxenskydd, barnskydd, fotgängarskydd och förarstödsystem - i samtliga tester får V40 toppresultat och slår rekord i tre kategorier.

Det är framför allt fotgängarkrockkudden som Euro Ncap hyllar. Det är världens första krockkudde i sitt slag och ska skydda fotgängare vid eventuell påkörning genom att huven vinklas upp och en krockkudde utlöses som täcker området från vindrutetorkarna och en bit upp på rutan samt stolparna. Tack vare detta får V40 88 poäng av 100 möjliga, och högst någonsin.

Avancerade säkerhetssystem

Nästa kategori där V40 slår rekord är vuxenskyddet där man får 98 av 100 möjliga, till kategorin hör frontalkrock och sidokrock. Den enda kategorin där Volvo inte glänser är barnskyddet. Å andra sidan får Volvo inga anmärkningar heller. När det kommer till förarstödda system får V40 100 av 100 möjliga. I den kategorin bedömer man passiva och aktiva säkerhetssystem med allt från bältesvarnare och döda-vinkeln-varnare till det mer avancerade City safety, systemet som bromsar bilen automatiskt i hastigheter upp till 50 km/tim.

– Det är typiskt. Det finns två viljor på Volvo, den ena är att bygga världens säkraste bil. Och den andra är att bygga körglada och roliga lyxbilar, för singlar. Och i marknadsföringen av V40 har man betonat hur rolig och körglad den är - och tonat ner säkerheten, det är helt fel. Volvo ska marknadsföra sig på att de göra säkra bilar. Det andra kan Audi och BMW göra. Om Volvo gör rätt där, då kommer det här att gå bra, säger Robert Collin om toppbetyget från Euro Ncap.

I samma test fick också Audi A3, Ford B-Max, Kia Ceed och Renault Clio riktigt bra betyg av Euro Ncap.