Dags att sätta på vinterdäck - nu

Här är datum och fakta att hålla reda på

MOTOR

Sätt på vinterdäcken - nu.

Den förrädiska oktoberhalkan har skördat sina första offer.

Passa på att sätta på vinterdäcken - innan snön kommer.
Foto: LASSE ALLARD
Passa på att sätta på vinterdäcken - innan snön kommer.

Halkan kommer snabbt och med sommardäcken kvar ökar olycksrisken. Alla bilister vet att oktober är en av årets allra farligaste månader. Det är nu den första halkan slår till, ändå blir många lika överraskade varje gång.

Trots att det är tillåtet att köra med vinterdäck från 1 oktober är det inte många som byter till vinterhjul redan så tidigt.

Gummiblandningen i däcken är anpassade efter temperaturen och sommardäcken blir för hårda när det börjar bli kallt - och kallt ur däcksynpunkt är när temperaturen kryper under plus fem grader.

Innan vinterdäcken sätts på är det viktigt att kontrollera deras kondition: Finns det sprickor i gummit? Är dubben nerslitna? Är mönsterdjupet tillräckligt?

Dubblängden bör vara minst 0,9 millimeter och mönsterdjupet minst tre millimeter men redan vid 5 mm börjar vinteregenskaperna försvinna.

Nya vinterdäck har ett mönsterdjup på 9 - 10 mm.

Mönsterdjupet kan man lätt kontrollera med en 5-krona. Det är tre millimeter från toppen av siffran ”5” till myntets kant.

Är det stor skillnad i slitage ska de bästa däcken sitta bak eftersom stabiliteten blir bättre så.

Kom också i håg att nya dubbdäck fodrar lugn inkörning de första 20-30 milen, så att dubben sätter sig i däcket. Inkörningen görs bäst på barmark.

Är du tveksam om du ska ha dubbat eller odubbat, satsa då på dubbat.

Dubbdäck sliter lite mer på asfalten men de kortar bromssträckan med flera meter - just när det verkligen behövs.

På måndag, den 15 oktober, är nya numret av Aftonbladet Bil ute med årets stora vinterdäckstest - 28 däck testas. Vi testar både dubbdäck och odubbade vinterdäck samt den odubbade typen som vi kallar autobahndäck eller centraleuropeiska vinterdäck.

Sven-Anders Eriksson