Ett ögonblick Robert Collin...

...som provkört nya VW Golf på Sardinien

1 av 2
MOTOR

Hur är den nya Golf 1,2 TSi?

Mitt första intryck är, varför ska någon någonsin köpa en annan bil än Golf? Den var så komplett och så allsidig, som jag vill att en Volvo ska vara. När många andra tillverkare förnyar sina bilar tills köparna inte längre känner igen dem, då ser Golfen lika dan ut. Det finns ingen anledning att ändra på utseendet, det gillar jag.

Vad är nytt?

– Bilen har ett helt nytt byggsatschassi, lite som lego, vilket gör det enkelt att byta delar. Den är också 100 kilo lättare än den gamla Golfen. Men man har inte försämrat krocksäkerheten eftersom bättre stål används. Sen är både diesel- och bensinmotorn nya, lättare och snålare. Båda är bra och har fina lågvarvsegenskaper.

Vad finns det för olika paket?

– Basprismodellen skulle jag inte rekommendera någon att köpa, den har bar två dörrar och ganska lite utrustning. Masterspaketet är bra, det får man för 13 000 kronor. Man får allt man behöver, bakdörrar, säkerhetssystem för automatbroms i stadskörning, bättre radio och aluminiumfälgar. Med masterspaketet kostar bilen 183 400 kronor. De dyrare paketen behöver man inte bry sig om.

Bensin- eller dieselmotor?

– Jag föredrar bensinmotorn, som har fyra cylindrar. När man kör på mellanbelastning, vanlig landsvägskörning, stänger motorn av två cylindrar. Det får ner bränsleförbrukning och man märker ingenting själv. Motorn har 105 hästkrafter och drar 0, 49 liter per mil vid blandad körning.

Vad är bäst och sämst med bilen?

– Bäst är helheten. Det jag vill sätta frågetecken för är ljudkomforten. Här nere på de sardinska vägarna låter det bra. Men jag hittade lite grövre asfalt och där lät det rejält. Tyvärr är det ju sådan asfalt vi har i hela Sverige.

Till sist, vad hände med den italienska polisen?

– De blev upprörda över att jag körde på en tydligt avspärrad gågata, där jag ville köra ändå. Men det löste sig. Jag bjöd dem på grappa på en bar, sen var vi överens. Ungefär så.