Motor

Släta vägar, smala däck – och robotar

Avslöjat: Biltillverkarnas hemliga bränsletrix

Robotar bakom ratten, specialdäck och extra slät asfalt.

Det är några av trixen biltillverkarna använder för att tvinga ner de officiella bränsleförbrukningssiffrorna.

– Bilindustrin gör allt de kan för att få bra resultat, säger Alrik Söderlind, chefredaktör på Auto Motor & Sport.

När det är dags för det riktiga testet hyr biltillverkarna in sig på en superslät bana i Spanien. Tillsammans med smala och halvslitna däck, avstängda lampor och absolut fulladdat batteri sänks bränsleförbrukningssiffrorna maximalt.
När det är dags för det riktiga testet hyr biltillverkarna in sig på en superslät bana i Spanien. Tillsammans med smala och halvslitna däck, avstängda lampor och absolut fulladdat batteri sänks bränsleförbrukningssiffrorna maximalt.Foto: Colourbox

Allt fler vill köpa en bensinsnål bil. Men siffrorna som presenteras av biltillverkarna stämmer inte överens med verkligheten.

Enligt en granskning av tidningen Auto Motor & Sport är tillverkarnas siffror hela 30 procent lägre än den egentliga bränsleförbrukningen.

– Konsumenten kan inte lita på förbrukningssiffrorna. Bilindustrin optimerar bilarna och förutsättningarna för att få extremt bra resultat, säger tidningens chefredaktör Alrik Söderlind.

Smalare däck

Mätmetoderna har länge varit höljda i dunkel men nu avslöjar Auto Motor & Sport hur tillverkarna går till väga.

Efter intervjuer med ett större antal – anonyma – personer inom bilindustrin har tidningen sammanställt de hemliga tricken.

Bland annat sätter man på smala däck som nötts till hälften – eftersom hårda och nötta däck rullar bättre än nya däck.

När det är dags för testet duger inte vanliga vägar. I stället hyr biltillverkarna in sig på en bana i Spanien där asfalten är extremt slät.

Proffsförare

Bakom ratten sitter inga vanliga bilförare – i stället anställer man professionella förare som är experter på att köra bränslesnålt. Allra längst går BMW som enligt Auto Motor & Sport sägs använda sig av en robot som kör bilen under testet.

– Bilindustrin jobbar mot att få fram bra siffror, de jobbar inte mot att få fram bra bilar. Det är ett problem och det gynnar inte konsumenten, säger Alrik Söderlind.

FAKTA

Så trimmas siffrorna

Gör bilen maximalt lättrullad. Testbilarna förses med smala däck som nötts till hälften och åldrats – eftersom hårda och nötta däck rullar lättare. Däcken pumpas så mycket som instruktionsboken tillåter.

Åk till en testbana med extremt slät asfalt som ligger på rätt höjd över havet. Invänta rätt temperatur och vind.

Ta fram ett riktigt bra testexemplar. Alla bilar har sina egenheter - slipa bort dem tills bilen är så snål som möjligt. Enligt Auto Motor & Sport gör envisa rykten gällande att tillverkarna tar fram speciella ”certifieringsbilar” som aldrig serietillverkas, exempelvis kan de ha en extra snål utväxling.

Justera alla hjulvinklar så att hjulen står så rakt som möjligt.

Gör bilen maximalt lätt. Utveckla en extremt lätt version av bilen som går att beställa - men som i praktiken aldrig säljs.

Slå av alla elmotorer och lampor. Det är bara bromsljusen som måste vara inkopplade vid testet.

Ladda batteriet maximalt före testet så generatorn slipper jobba.

Anlita en professionell testchaufför som kör under testet. Skillnaden mellan ett proffs och en amatör kan vara över tio procent i förbrukning.