Här är Ferraris nya superbil

LaFerrari är företagets mest extrema – någonsin

1 av 8
Ferrari LaFerrari
MOTOR

Flera års väntan på en ny extrem superbil från Maranello är nu över. Nya LaFerrari tar över stafettpinnen efter Ferrari Enzo. Enligt officiella uppgifter från Ferrari har bilen totalt 963 hk och ska klara 0-100 på ”under tre sekunder”.

Förväntningarna är högt ställda på Ferraris nya värsting, särskilt på årets bilsalong i Genève. Årets salong är nämligen sällsynt superbilstät med fyra världspremiärer av extrema bilar. Aftonbladets utsände David Lilja kan inte bara rapportera om nya McLaren P1, Lamborghini Veneno och Koenigsegg specialbil Agera R Hundra, utan alltså även om Ferrari LaFerrari.

”Ett riktmärke för bilvärlden”

Namnet kanske får ett och annat ögonbryn att rycka lite, men tanken bakom är att se det som ett superlativ i bilvärlden säger Ferraris vd Luca di Montezemolo i ett uttalande.

– Vi har valt att kalla bilen för LaFerrari eftersom det är det ultimata uttrycket av vårt företags kärnvärde – perfektion. Perfektion som i teknisk innovation, prestanda, framåtblickande design och ren körglädje.

Två motorer med F1-teknik

Det är stora ord, men en titt på specifikationerna på pappret antyder att di Montezemolo kan ha rätt. Under skalet finner man inte bara en, utan två, motorer. Den ena är en konventionell, om nu det är rätt ord i sammanhanget, V12-motor på 800 hästar (vid 9 250 v/min!) och den andra är en elmotor på 163 hästkrafter. Sammantaget ger systemet HY-KERS 963 hästkrafter och över 900 newtonmeter i vridmoment. Tekniken känns igen från Formel 1 och möjliggör även att köra helt på eldrift, om än bara i några kilometer.

Sänker utsläppen

Framförallt lär tekniken ha införts i flaggskeppsmodellen LaFerrari för att sänka Ferraris genomsnittliga koldioxidutsläpp över modellfloran. Även om bilen inte lär vara aktuell för några miljöpriser har man faktiskt lyckats få ner utsläppen till 330 gram koldioxid per kilometer vilket, när bilen även körs på ren eldrift, går att pressa ner till 220 gram.

Vikten har fördelats 58 procent akteröver. De tunga batterierna har placerats så lågt ner i bilen som möjligt för att få ner tyngdpunkten så lågt som möjligt. Den klassiska bakvingen från föregångarna F40 och F50 som rationaliserades bort på Enzo är borta även på LaFerrari.

Tack vare diffuser och den integrerade bakvingen behövs numer inte sådana excesser, vilket ger ett slankare utseende utan att påverka prestandan negativt. Skulle man ändå vilja sänka farten lite ser de 398 mm respektive 380 mm stora bromsskivorna fram/bak till att bromsa in ekipaget från 200-0 km/h på 115 meter.

Totalt kommer man enbart att bygga 499 exemplar av LaFerrari, 99 fler än vad som byggdes av Enzo. Priset kommer enligt uppgift hamna på 1,2 miljoner euro, motsvarande strax över tio miljoner kronor.