Alfa 4C – äntligen här

Lockar med läckra linjer och låg vikt

1 av 9
MOTOR

Alfa Romeo bekräftar nu officiellt att man kommer bygga 4C och visade den lilla heta sportbilen på bilsalongen i Genève. Men den som blir sugen får skynda sig – 4C kommer till en början bara byggas i 1 000 exemplar.

Den som kan sin Alfa-historia kanske känner igen linjerna på 4C från konceptbilen med samma namn från 2011. Lyckligtvis har man valt att inte ändra alltför mycket på designen, som faktiskt klarat sig även om den vid det här laget redan hunnit bli två år gammal.

Låg vikt och turbo

Än har vi inte fått tag på 4C för en provkörning, men på pappret ser det lovande ut. Vikten är nog det som talar mest för de goda vägegenskaperna. Bland annat tack vare en kolfibermonocoque och kolfiber i kjolpaketet, spoilern och backspeglarna väger 4C inte mer än 895 kilo.

Med låg vikt behöver man inte heller några större motorer, vilket även det ger en lättare bil. 0-100 km/h betas av på 4,5 sekunder, trots att den 1,75 liter stora turbofyran ger, i sportbilssammanhang låga, 240 hästkrafter. Toppfarten sägs vara över 250 km/h. Växellådan är Alfas egna TCT-låda med dubbelkoppling.

Begränsad upplaga

Bara 1 000 bilar kommer att byggas. Hälften av bilarna är öronmärkta för den amerikanska marknaden, där Alfas ägare Fiat jobbar för högtryck för att återetablera märket. Och siktet är högt ställt – Fiat-koncernens enda ljuspunkt på en vikande Europa-marknad är faktumet att man även äger kassakon Chrysler, som i sin tur räddar hela koncernen.

Europa, Mellanöstern och den afrikanska marknaden får dela på 400 bilar, medan den asiatiska marknaden blir tilldelade de sista 100 exemplaren.

Detta gäller dock bara den första upplagan, därefter kommer 4C byggas i en takt om 3 500 bilar per år. I Sverige sägs priset hamna på cirka en halv miljon kronor, att jämföra med Porsche Boxster som i grundutförande går loss på 491 000 kronor.