Wraith är världens snabbaste Rolls

1 av 17
MOTOR

Det råder  nya tider på Rolls-Royce-fabriken. Den nya lyxcoupén är fortfarande stor som ett slagskepp – men har en V12-motor modell större som gör den snabbare än en Porsche 911.

Det fanns en tid då hästkrafter inte var något som var något som Rolls-Royce kunder inte behövde bry sig om. Frågan hur många hästkrafter bilarna gav oftast svaret ”tillräckligt” och sen var det liksom inte mer med det.

De senaste årens hästkraftskrig från framförallt tyska lyxbilsmärkena BMW och Mercedes har dock satt sin prägel även på britterna (som numer ägs av BMW-koncernen…).

Ghost coupé

Nya Wraith är det senaste tillskottet från Rolls-Royce och är coupéversionen av 2009 års Ghost. Trots de väl tilltagna måtten, Wraith mäter över 5,2 meter och väger 2,3 ton, är bilen tack vare den direktinsprutade V12-motorn på 632 hästkrafter till och med snabbare än Porsche 911 från 0 till 100 km/h. En sprint som i Rollsen tar 4,4 sekunder mot Porschens 4,8. Oh dear.

Det hela ger förstås avtryck i bränsleförbrukningen som med lite mer sansad, eller som det heter enligt EU, blandad körning landar på 1,4 liter per mil.

Även om det inte uttryckligen sägs är Wraith Rolls-Royce svar på Bentleys framgångar med sin Continental GT. Även om man kanske inte lyckats trumfa Bentleyns spektakulära linjer, som tio år efter premiären fortfarande känns aktuella, är det en mycket mer modern bil som nu presenterats.

Gammal tradition

Men att nya Wraith skulle vara något avbräck från tidigare Rollsar slår vd Torsten Müller-Ötvös ifrån sig.

– Wraith ger en känsla av äventyr och fart som drev vår grundare. Men självklart är startpunkten lyx, raffinemang och kvalitet, försäkrar han i ett uttalande.

Bilen bygger tekniskt på Ghost, vilket även syns på linjerna. Nya Wraith har dock byggts om, med bland annat kortare axelavstånd och en lägre taklinje utöver avsaknaden av bakdörrarna.

Inuti bilen är det som vanligt trä och koskinn för hela slanten. Något som ärvts över från de andra bilarna i Rolls-Royce sortiment är de hundratals LED-lamporna i taket som ska ge en känsla av en stjärnhimmel.

De första bilarna kommer börja levereras till de första kunderna i slutet av året – men då har de redan hunnit bli över två miljoner kronor fattigare.