Direktrapport från Genève-salongen

Aftonbladets David Lilja är på plats

1 av 4
På plats i Volkswagen XL1 i Genève.
MOTOR

Hallå där, David! Du är i Genève har jag fått höra?

– Hej Olof, ja det är jag. Jag och supersportbilarna – de försöker verkligen bräcka varandra i hästkraftskriget här. LaFerrari, Lamborghini Veneno och McLaren P1 är väl de som sticker ut allra mest.

Oj, det låter dyrt. Märker man inte av bilkrisen någonting?

– Nej det var bra drag, det verkar som att biltillverkarna lämnat stålbadet och tror på framtiden. Det sparas ju men det var ändå ganska mycket nyheter. Många av dem har hämtat samma komponenter, det är något som börjar skina igenom.

Kul! Vad är årets trend bland lite vanligare bilar då?

– Bland de vanliga bilarna är det helt klart crossovers, lite höjda småbilar med lite plast på. Renault Captur, Peugeot 2008, Fiat 500L Trekking och Ford Ecosport för att nämna några. Kombiköparna har också lite att glädja sig åt med Octavia kombi som lär vara mest intressant för svenskarna.

Vad är bäst på mässan?
Min favorit är Alfa 4C, den är verkligen tokläcker. Lite trist att de släppt konceptbilens klarglasstrålkastare, nu är det sådana där diodhistorier där fram.

Det brukar ju dyka upp en del märkliga koncept också, vad var mässans konstigaste?

– Det finns mycket av dom där firmorna som man aldrig ser annars, som en pimpad Range Rover som på Aftonbladetsvenska kan kallas för någon slags ”rosachock”, den var riktigt vidrig. Giugiaro hade en bil som heter Parkour, som den där franska hoppålek-sporten, och den lär väl inte vinna några skönhetspriser direkt.

Haha, låter som riktiga drömbilar det där… Stort tack David, vi ses här hemma på redax!

– Det gör vi Olof, ha det fint.

Mer om Genève-mässan kan du läsa i Aftonbladet Bils stora special i nummer 3 – i butik från den 20 mars.