Skärpta skolkkrav hot mot körskolor

Personerna på bilden har inget med artikeln att göra.
Personerna på bilden har inget med artikeln att göra.
MOTOR

Körskolorna får färre elever när gymnasiestuderande inte längre kan skolka för att ta körlektioner. På vissa körskolor har CSN:s skärpta regler lett till uppsägningar.

– Det har blivit en minskning i volym helt enkelt, och vår personal får jobba mer obekväma tider, säger Nicklas Flodberg.

Han är trafikskolechef på Ljusdals Trafikskola och räknar med att ha tappat 30–40 procent av dagtidskunderna sedan Centrala studiestödsnämnden (CSN) förra året skärpte kraven på när skolor ska rapportera in ogiltig frånvaro.

Tidigare smet eleverna i väg från studierna någon lektion här eller där för att ta körlektion. Nu ska skolan anmäla även några få timmars ogiltig frånvaro i månaden, vilket kan leda till indraget studiebidrag.

Körkort krävs för jobb

Skolkreglerna slår både mot eleverna och körskolan, anser Nicklas Flodberg. Det försvårar för eleverna att ta körkortet, samtidigt som trafiklärarnas scheman gapar tomma på dagtid – medan det under loven och morgon- och kvällstider kan vara så fullt att alla inte får plats.

– Nästan alla jobb som finns via Arbetsförmedlingen kräver körkort. Det borde vara mer prioriterat att man får ta körlektioner under skoltiden när det ges möjlighet, säger han.

Sveriges Trafikskolors Riksförbund (STR), har frågat sina närmare 700 medlemmar och dess filialer, och hälften av de 500 trafikskolor som svarat säger sig ha påverkats av de nya reglerna. En tredjedel har liksom i Ljusdal fler luckor mitt på dagen, nästan 13 procent har fått ändra sina arbetstider och fem procent räknar med att det slagit så hårt att det närmar sig uppsägningar. Tio trafikskolor, två procent, har redan sagt upp personal.

"Moment 22"

Berit Johansson, ordförande i STR, började få samtal från trafikskolorna ute i landet redan förra året, och säger att främst de i glesbygden drabbats.

– Det är möjligt att det blir så att eleverna tar körkortet senare. Eller så kommer andelen att minska. Ju längre man skjuter på det desto större blir tröskeln, säger hon, och önskar att det skulle vara möjligt att få studiebidrag för körkortsstudier.

– Jag tror inte att tanken med skärpningen var att försvåra för att ta körkort, utan man ville minska skolket, säger hon,

Hon ser också en risk för ett moment 22, att studenter utan körkort inte får jobb då de saknar körkort, men att de inte har råd att ta körkort för att de saknar jobb.

På CSN säger generaldirektören Christina Gellerbrant Hagberg att det snarare handlar om att körskolor och rektorer bör ha en dialog med varandra, än att det är en fråga för myndigheten.

– Det är naturligtvis tråkigt för de näringsidkare vars verksamheter inte går bra, men jag tror man drar det alltför långt om man lägger det ansvaret på CSN. Det är fortfarande så att gymnasieelever har håltimmar, lov och en hel del tid utanför skoltid, som man kan använda till körlektioner.

Vad tycker du? Diskutera i kommentarsfältet nedan!

FAKTA

Så påverkas landets trafikskolor

Sveriges Trafikskolors Riksförbund (STR) har frågat sina omkring 700 medlemmar om de påverkats av skärpta regler för ledighet och frånvaro.

Av de 500 svaren som kommit in anger:

10 att personal sagts upp.

27 att de eventuellt närmar sig uppsägningar

63 att de varit tvungna att ändra arbetstiderna.

164 att de fått luckor i schemat på dagtid.

84 att de förväntar sig att verksamheten kommer att påverkas.

160 att de inte påverkats.

10 svarar att de påverkats på annat sätt.

Källa: STR. (TT)

TT