Namn-missen: Därför sågas Kia

1 av 6
MOTOR

Kias nya konceptbil Provo lanserades under bilsalongen i Genève. Modellen med sin lyxigare design har tagits emot väl av motorpressen – men inte på Nordirland. Där påminner namnet, Provo, nämligen om IRA:s väpnade styrkor.

Sydkoreanska biltillverkaren Kia har kommit en lång väg på senare tid, med säljsuccéer för kombiversionen av Cee’d och spännande konceptbilar som visar att märket är på väg att bli mer exklusivt.

Även med nya konceptbilen Provo är tanken att bilen ska skänka lite flärd åt märket och utmana storsäljaren Mini i den lite lyxigare delen av småbilsklassen. Men nu stöter bilen på patrull från kritiker som menar att namnet påminner om smeknamnet för Provisional IRA, ”Provos”, skriver Daily Mail.

Lyckades provocera

Kia slår dock ifrån sig kritiken mot namnet som man hävdar togs fram vid märkets utvecklingscentrum i Frankfurt.

– Det fanns absolut ingen avsikt att väcka anstöt. Namnet kommer från att ’provocera’ – som i att provocera fram en reaktion, säger en talesperson för märket.

Att provocera verkar man alltså ha lyckats med, och som Daily Mail påpekar har man dessutom valt orange färg till taket – en färg som vanligtvis kopplas till de protestantiska lojalisterna.

Själva drivlinan kanske kritikerna inte har lika svårt för. Provo Concept drivs av en 1,6-liters turbofyra på 204 hästkrafter. Bilen får dessutom extra kraft av en liten elmotor på 45 hästar som driver bakhjulen vid behov. I låg fart kan bilen gå helt på el.

Andra namnmissar

Det kanske mest kända fallet i Sverige är Honda som var på god väg att döpa sin nya citybil till Honda Fitta innan svenska reklamavdelningen förklarade problemen med att marknadsföra bilen. Den döptes sedermera om till Jazz i Sverige och till det lite rappare "Fit" i övriga delar av världen.

Nyligen har även Chevrolet hamnat i blåsväder i Israel, där deras modell SS väcker vissa negativa konnotationer från andra världskriget. Här räcker dock inte ett namnbyte, utan modellen stoppas i stället helt från att tas in i landet. Det är inte första gången ägarna General Motors språkmissat – ett annat exempel från koncernen är Chevrolet Nova, som på spanska kan utläsas som "no va", motsvarande "den funkar inte".