Tuff avvägning för bensinstationerna

MOTOR

Bensinhandlarna vill inte bara att kunderna ska tanka utan också köpa kanelbullar och varmkorv. Priset de får betala är "springnotor" som kostar dem 30 miljoner kronor om året.

Springnotan i Uppsala, som efter en hetsig polisjakt slutade med att två unga män körde av en bro och omkom utanför Enköping, är både vardagsmat och extremt ovanlig. Enligt branschorganisationen Svensk Bensinhandel åkte förra året 45 000 kunder från bensinstationerna utan att betala. Kostnaden för springnotorna var i snitt 30 000 kronor per bensinstation. Trots att väldigt många smitare registrerats av övervakningskameror och personalen noterat bilnummer är intresset från polisen inte särskilt stort.

5 procent utreds

– Vi har gjort en enkät bland våra medlemmar som visar att bara 5 procent av alla polisanmälningar leder till utredning, alltså inte till att brotten blir lösta. Resten läggs ner direkt och det är helt oacceptabelt, säger Robert Dimmlich, vd för Svensk Bensinhandel.

Ett enkelt sätt att komma runt problemet vore att bara acceptera kort- eller förskottsbetalning vid tankning, men det är branschen inte intresserad av. Många bensinstationer säljer i dag mycket mer än drivmedel och biltillbehör. De är ofta dessutom en kombination av kafé, gatukök och livsmedelshandel.

Tjänar på butikerna

– Våra medlemmar har en marginal på drivmedel på 1 procent, eller 8 kronor på varje full tank. Vi är oroliga för att kunderna inte ska komma in i butiken, för det är där vi tjänar våra pengar, säger Robert Dimmlich.

Eftersom polisen efter bensinstölden i Uppsala agerade minst sagt ovanligt misstänker han att det kan finnas fler orsaker, till exempel att männen var efterlysta för andra brott.

– Det finns inget i det utredningsmaterial som jag hittills fått som tyder på det, säger dock chefsåklagare Håkan Roswall som redan konstaterat att polisen begick tjänstefel i samband med biljakten.

TT