Hippiebussen gör comeback

1 av 12
MOTOR

Volkswagen säger sig vara redo att sätta igång med att serietillverka läckra konceptbussen Microbus. Det är dock något vi hört förut – vågar vi hoppas att man inte backar ur igen?

Det har varit många bud kring Volkswagens läckra retrobuss, som i konceptform döpts till Microbus, men nu verkar det vara på gång på riktigt. Enligt uppgift till amerikanska Car & Driver kommer den serietillverkade varianten av tidigare utdömda Microbus så tidigt som i höst.

Förre Volkswagen-chefen och VAG-koncernen ordförande Ferdinand Piëch verkar alltså ha fått sin vilja igenom till slut, även om det tagit honom tolv år att driva igenom projektet. Microbus visades upp som konceptbil redan 2001. Då var det många som önskade sig en serietillverkning omedelbart, men projektet kom i kläm mellan andra prioriteringar som övertagandet av Bentley och utvecklandet av lyxbilen Phaeton, även det ett av Dr. Piëch "pet projects". 2003 var det dags igen, men av olika skäl la man det åter i malpåse.

Bulli Concept

Åtta år senare kom så den mindre Bulli Concept 2011. Även då utlovades serietillverkning, och även då kom vi att gå bet om bilen, efter att Volkswagen konstaterat att det inte fanns en marknad för den.

Som tur är verkar man ha omvärderat marknaden – eller möjligtvis behovet av att tydligare profilera sig på densamma – för nu kommer nya bud: Volkswagen kommer bygga Bulli. Fast den kommer heta Microbus, som om läget kring bussens vara eller icke vara inte var virrigt nog...

USA-marknaden i fokus

Efter turerna är det kanske ingen högoddsare om någon av cheferna kommer med nya trendanalyser som pekar på att man åter bör skrota, men den tekniska grunden hämtas troligen från Touran. Det betyder i sin tur att kommande Microbus får en rad fyrcylindriga turbomotorer som drivs med gas, bensin eller diesel. En inte helt omöjlig tanke är att man även kommer bygga en version med eldrift. När Bulli Concept visades upp var det nämligen med en 115-hästars elmotor under huven.

Största marknaden för bilen blir den amerikanska, där Volkswagens tidigare retrobilar gjort stor succé. Dit går de allra flesta New Beetle och vurmen för de gamla hippiebussarna T1 och T2 går inte att ta miste på. För några år sedan såldes en sådan buss av 1963 års modell för motsvarande 1,4 miljoner kronor på auktionen Barrett-Jackson.