Nya Corvette blir kombi

1 av 11
MOTOR

Amerikanska Corvette har kanske aldrig varit någon riktig volymbil i Sverige men nu har firman Callaway kanske kommit på lösningen för att vända trenden. Som uppföljare till coupén och cabrioleten kommer nu Sverigevänliga kombin Callaway AeroWagon.

Trimfirman Callaway har inte varit sena på bollen med sin specialbyggda Corvette. Som Aftonbladet Bil-läsare kanske minns visade Chevrolet upp nya Corvette så sent som på Detroit-salongen i januari.

Den lite större bakluckan fortsätter taklinjen lite längre bakåt, en så kallad ”Shooting Brake”, ett lite lyxigare namn för kombi, som annars återfinns på kombiversionerna av Mercedes CLS och Jaguar XF.

Att göra kombikarosser som inte nödvändigtvis i första hand är praktiska är en trend som till och med Volvo hakat på med sin V60-modell. Att det finns pengar att tjäna i segmentet verkar bland annat ovan nämnda lyxbilstillverkare från Tyskland och England hajat. Även italienska Ferrari har numer en kombimodell i sitt utbud, som till råga på allt ser ut att ha gett Callaways bildesigners en del inspiration (se bildgalleriet ovan).

Toppfart över 300 km/h

Priset för ombyggnaden från en vanlig Corvette går på 15 000 dollar, motsvarande drygt 97 000 kronor. Då lär även motorn få en rad uppgraderingar, Callaway förbereder nämligen ett trimpaket till Corvetten, vilket lär knuffa upp toppfarten ännu lite högre än standardmodellens förväntade toppfart på 300 km/h. I ursprungligt skick ger V8:an i Corvette 450 hästkrafter men Callaway har tidigare gjort sig kända för att kunna klämma ut ännu lite mer effekt ur Chevrolets motorer. Nya AeroWay är inget undantag lovar företaget på sin hemsida, och spår en toppfart på över 200 miles i timmen, eller strax över 320 km/h.

Callaway lovar att AeroWay kommer att finnas till försäljning från och med vanliga Corvettes säljstart i höst lovar Callaway på sin hemsida.