Opel kan bli Europas Svarte Petter

MOTOR

Saab och Opel var olycksbröder i General Motors familj.

Saab kraschade och Opel hänger på gärdsgården.

Nu får ännu en vd uppdraget att rädda det tyska problembarnet.

Opel ses av många bedömare som ett av de absolut svagaste korten när Europas bilkris skapar ett Svarte Petter-spel. Trots att det säljs runt en miljon Oplar per år blöder företaget.

– Så borde det inte vara, säger Karl-Thomas Neumann när TT träffar honom hans första vecka på jobbet.

Han är en 51-årig maratonfantast som levt och andats bilar i stort sett hela sitt yrkesliv. Bland annat har han varit chef för VW Kina. Sedan 1 mars är han Opels vd – den sjunde på tolv år.

Bredvid sitter Steve Girsky, höjdare inom GM, som varit tillfällig Opelchef sedan den förre sparkades i somras.

Över 11 miljarder back

Båda börjar skruva på sig lite vid frågan om varför Opel går så dåligt. Det tyska volymmärket har tyngt sitt ägarbolag GM med astronomiska förluster sedan slutet av 90-talet. I fjol förlorade GM Europa, där Opel utgör största delen, 1,8 miljarder dollar, motsvarande 11,5 miljarder kronor.

– Vi måste titta på våra kostnader och vi måste förändra hela kulturen och fokusera på kunden. Nu har Opel den bästa produktportföljen på länge, säger Neumann.

Känns det igen? Samma sak hördes från Saabs ledning innan allt gick utför.

GM tog sin hand från Saab 2009 och hade tänkt göra sig av med Opel också. Men i sista stund blev det inget av affären till rysk-kanadensiska intressen. Rykten om försäljning florerar fortfarande. Men det är ont om köpare.

Steve Girsky slår ifrån sig frågor om nedläggning och försäljning.

– GM har beslutat att fortsätta ta förlusterna och vi har finansierat en rad nya modeller. Det är inget man gör om man ska kasta in handduken.

Knutna till Europa

För att bromsa pengaflödet stängdes fabriken i Antwerpen 2010 och fabriken i Bochum slår igen 2016. Dessutom fick man nyligen klart ett avtal med de anställda om frysta löner.

En liten ljuspunkt var försäljningen i Europa i januari i år (upp 4,3 procent), men då jämfört med förra året som var ett riktigt bottennapp. Men i februari dök försäljningen igen, med drygt 15 procent, enligt statistik från branschorganisationen Acea.

Ett problem för Opel är att man missat Kina och uppgången där. Men GM har inte stängt Kina-dörren för Opel, enligt Neumann som också sitter i GM:s innersta krets.

– Det kan bli aktuellt i framtiden, säger han.

Precis som man gjorde med Saab sägs lönsamheten komma senare. Prognosen är att Opel går runt först 2015–2016.

FAKTA

Kända bilmärkens kräftgång

Det är becksvart i Europa för de flesta biltillverkarna. Här är några kända bilmärkens minussiffror hittills i år:

Volkswagen -11,7 procent, Audi -3,1, Skoda - 5,6, Peugeot -13,4, Citroën -17,9, Renault -12,4, Opel -5,5, Fiat -4,6, Toyota -10,8, Nissan -6,5, Volvo - 15,8 och Suzuki -16,6.

Några bilmärken har dock hamnat på plus under januari och februari:

Seat +1,9 procent, Dacia +12,5, BMW +5,3, Mercedes +1,6, Kia +0,8, Mazda +18,1, Land Rover +12,9, Jaguar +26,4 och Honda +14,7. (TT)

Källa: Acea

Opel började med en symaskin

1862 startar industriarbetaren Adam Opel symaskinstillverkning i Rüsselsheim som blir grunden för företaget Opel.

1886 etablerar sig Opel som cykeltillverkare.

1899 byggs första Opelbilen och Opel gör debut i internationell motorsport.

1929 köper General Motors (GM) Adam Opel AG.

1972 har Opel en marknadsandel på över 20 procent i Europa och är störst bland tyskarna.

2009 drabbas GM och Opel hårt av finanskrisen. GM förhandlar om försäljning till Magna, men affären blåses av.

2012 bildar GM och PSA Peugeot Citroën en allians med syftet att skapa en gemensam bilplattform.

2013 har Opel elva fabriker i sex länder: Tyskland, Storbritannien, Spanien, Polen, Ungern och Österrike. Runt 40 000 anställda. Marknadsandelen ihop med systermärket Vauxhall är cirka 6 procent i Europa. (TT)

TT