Fusk bland Volvos handlare i Kina

MOTOR

Volvo PV har avslöjat utbrett fusk bland sina återförsäljare i Kina. Bilhandlarna har blåst upp säljsiffror för att få rabatter i belöning för uppnådda mål, skriver Reuters med hänvisning till en källa inom Volvo.

Volvos utredning visade tusentals falska bilaffärer under 2011, som balanserades av underrapportering för 2012. Det innebär att Volvo förra året gjorde bättre resultat i Kina än vad som först rapporterades.

Volvo, som ägs av kinesiska Geelygruppen, rapporterade en nedgång på den kinesiska marknaden med 11 procent förra året. Siffran väckte tvivel om Volvos strategi för den viktiga marknaden. Men det visade sig att försäljningen tvärtom hade ökat med 15 procent jämfört med året innan, enligt den högt uppsatta källan.

Volvo upptäckte fusket under förra året och vid ett möte med återförsäljarna den 7 mars gjordes klart att de måste upphöra med att blåsa upp försäljningen.

– Vi tror att vi har fixat problemet, men det var en smärtsam process, säger Reuters källa, som uttalade sig mot löfte om att inte namnges.

Volvos presschef Per-Åke Fröberg vill inte använda ordet "fusk" men säger till Reuters att det varit frågetecken kring rapporteringen, som inte påverkat resultatet, eftersom försäljningen bokförs vid leveranser och inte vid beställningen.

Rör sig om 7 000 bilar

– Det här är inget som Volvo Personvagnar har haft nytta av. Alla de här bilarna är sålda, men det har skapats en otydlighet i vår försäljningsstatistik. Delar av försäljningen har inte hamnat på rätt år, säger Per-Åke Fröberg, Volvo PV:s presschef, till TT.

Enligt Reuters rör det sig om 7 000 bilar, som felaktigt ska ha rapporterats som sålda 2011, vilket balanserades med en underrapportering 2012. Därmed blir Volvos tidigare redovisade nedgång på 11 procent på den kinesiska marknaden 2012 felaktig. I själva verket ska Volvo under 2012 ha ökat sin försäljning i landet med 15 procent jämfört med 2011.

– Jag vill inte kommentera hur många bilar det rör sig om eller hur mycket det påverkat. Vi sålde något mer 2012 än vad siffrorna visat, säger Fröberg.

Nytt bonusprogram infördes 2012

– Vårt finansiella resultat har inte påverkats av det här problemet. Det är endast försäljningsresultatet som inte varit korrekt, säger Per-Åke Fröberg.

Volvo upptäckte problemet med bonusprogrammet under första hälften av 2012. Rapporteringen av försäljningen till slutkund stämde inte överens med den verkliga försäljningen i landet. Ett nytt bonusprogram infördes och var på plats i mitten av 2012.

– Det nya bonusprogrammet baseras på de bilar vi säljer till vårt marknadsbolag i Kina, som i sin tur säljer bilar till återförsäljare. På detta vis togs de förutsättningar som skapat problemet bort, säger Per-Åke Fröberg.

Volvo kommer inte att justera siffrorna för 2011 och 2012. Detta innebär att uppgången på 31 procent i Kina under januari–februari 2013, jämfört med samma månader i fjol, i själva verket var något lägre.

– Vi prioriterar att titta framåt och inte att justera gamla siffror. Det kommer bli en del avvikelser vid jämförelse månad för månad, men om några månader kommer de här avvikelserna försvinna, säger Fröberg.

TT