The name's Sport, Range Rover Sport

1 av 73
Range Rover Sport visas just nu upp på bilsalongen i New York
MOTOR

Under stort buller och bång gjorde Daniel Craig en tolkning av sin insats från OS-invigningen i London – och levererade helt nya Range Rover Sport till bilsalongen.

– När det kommer ner till kritan är vi britter och ingen är mer brittisk än James Bond, säger märkets USA-chef.

Range Rover Sport är generation två i den lite sportigare Range Rover-serien. Första bilen, ”Mark I”, blev en dundersuccé och nu är man ute efter att upprepa bravaden med en suv som åtminstone på utsidan ser ut som en blandning av den lilla Evoque och den större Range Rover. Med det sagt är det inget negativt med detta – Evoque har knipit en hel del designpriser och även om Range Rover fått en del kängor för att ha sneglat åt Ford Explorer är inte heller det en särskilt ful vagn.

420 kilo lättare och sjusitsig

Kritik var även något förra generationen Range Rover Sport fick utstå – sitt utseende till trots byggde den faktiskt rent tekniskt på den inte särskilt sportiga Land Rover Discovery 3. Till den nya generationen har man kapat 420 kilo vikt. Till stor del beror detta på att man denna gång valt att utgå från den större Range Roverns aluminiumchassi. Land Rover påpekar dock att så mycket som 75 procent av Sport är helt nytt.

Den nya bilen har blivit något längre (6,2 cm) men framförallt har axelavståndet vuxit med nära 18 centimeter. De nyfunna centimetrarna verkar ha gjort underverk för innerutrymmet som nu får sju personer plats tack vare lite mindre nödsäten längst bak i bilen.

Kommer som el-hybrid

Till en början kommer nya Range Rover Sport med den femliters V8 som tack vare kompressormatning kommer upp i 510 hästkrafter. Därtill kommer en treliters V6-diesel på 292 hästkrafter. Senare under 2014 kommer ytterligare två dieslar komplettera utbudet, en turbodiesel på tre liter och 258 hästkrafter och en V8-diesel på 4,4 liter och 339 hästkrafter. Land Rover lovar att även släppa en dieselhybrid. Samtliga motorer kopplas samman med företagets åttaväxlade automatlåda från ZF.

Den elektriska servostyrningen är helt ny och i tillvalslistan finns två typer av fyrhjulsdrivningssystem, där den ena är mer avancerad och klarar att dela vridmomentet 50/50 alternativt eller låsa hjulen helt.

Mäter vattendjup

Bland säkerhetssystemen hittar vi det som blivit vanligt bland premiumbilar på senare tid, bland annat vingelvarnare, automatisk helljusavbländare och en head up display. Mindre vanligt hos andra bilar är funktionen Wade Sensing, som mäter hur djupt bilen går under vatten – vid de tillfällen den faktiskt gör det.