Volvo S60, V60 och XC60 R-Design officiella

1 av 12
MOTOR

Med 20-tumshjul, en sänkningssats och sportstolar ska Volvo försöka vinna tillbaka sina USA-kunder. De nya bilarna visades upp på bilsalongen i New York – men Aftonbladet Bil kan nu visa alla nya modeller i vårt bildspel.

Innan alla Volvo-fantaster börjar studsa i sina stolar så ska det nämnas att bokstaven R inte längre betyder att bilen nödvändigtvis har den värsta motorn i utbudet. När Volvo nu presenterar sina nya R-modeller har de alla en sak gemensamt, nämligen namnet ”R-Design”. I toppversionen T6 har S och V60 fortsatt sin stora motor på upp till 329 hästkrafter, men R-Design kommer finnas att köpa till sin Volvo även med lilla 115-hästarsdieseln D2.

Som Aftonbladet Bil skrivit om tidigare har Volvo lanserat ett facelift till nästan hela sin modellflora i ett försök att inte tappa köparna. Dessutom har man tagit sitt förnuft till fånga och kommer från och med 2014 åter erbjuda kombin V60 i USA. Trots att kombibakdelen är det man närmast förknippar med märket har landet varit berövad karosstypen sedan man slutade sälja lilla V50 där för två år sedan.

Ny front

Så vad skiljer då en R-Design-Volvo från en standardvagn? Utöver ett sänkt chassi som får bilen att hamna 15 millimeter närmare backen har alla tre bilar den nya fronten med mattsvart grill och lågt placerade varselljus. Eller som man säger på designer-språk:

– De främre hjulhusen är små designpärlor, som framhäver bilens sportiga drag. Den främre stötfångarens rundade kanter "sveper" runt det dynamiska Ixion-hjulet, som nu finns i en omdesignad 19-tumsversion för S60/V60 och en 20-tums för XC60, säger Fedde Talsma, som är ansvarig för den yttre designen i ett uttalande.

Bak på bilen märker man av R-designen på diffusorn och de lite tuffare avgasrören.

Sätter man sig bakom ratten hamnar man genast i bilens nya sportstol, som Volvo lovar inte gjort avkall på bekvämlighet.

0-100 på 5,9 sekunder

Genom att lägga in paddlar på ratten och optimera automatlådans sportläge har man kunnat kapa värdefulla hundradelar i sprinten från stillastående till 100 km/h. Numer tar det 5,9 sekunder för S60 T6 att nå 100-strecket mot tidigare 6,1. V60 behöver sex sekunder blankt medan den större suven XC60 tar 6,9 sekunder på sig, jämfört med tidigare 7,3.

Volvo räknar styvt med att var tionde köpare kommer att välja till R-Design-paketet, i Storbritannien och Australien drygt var tredje.

– Mer än hälften av bilarna med R-Design kommer att locka köpare som i dag kör andra bilmärken idag. De här bilarna spelar också en viktig roll för föryngra vår kundbas, säger Doug Speck, marknadschef på Volvo.