Grönt ljus för kinesisk Volvomodell

MOTOR

Nu har Volvo fått klartecken för att starta tillverkningen av sin första bilmodell i Kina. Det som nu återstår är att få tillverkningslicenser för fabriken som ska tillverka de motorer som ska sitta i bilarna.

Efter en tids väntan har Volvo PV nu fått sina tillverkningslicenser i Kina från landets industri- och IT-ministerium. Volvo har byggt en bilfabrik i kinesiska staden Chengdu där bolaget räknar med att produktion av modellen S60L, en förlängd version av S60:n, ska sätta i gång som planerat i fjärde kvartalet.

– Det som blivit klart nu är godkännandet för Chengdu-fabriken, och tillverkningen där. Det sista steget handlade om att få bilmodellen S60L godkänd för produktion, säger Stefan Elfström, presstalesman för Volvo PV.

Att få i gång produktionen i Kina är viktigt för Volvo, eftersom man då kan sänka tillverkningskostnaderna och samtidigt slippa importtullar. Volvo ska expandera ytterligare i Kina längre fram, med en bilfabrik i norra Daqing. Volvo bygger även en motorfabrik i staden Zhangjiahou, men för dessa två fabriker väntar Volvo fortfarande på klartecken från myndigheterna.

– Fabriken i Zhangjiahou ska leverera motorer till Chengdu-fabriken. Det är på spåret, och vi räknar med att allt är på plats till fjärde kvartalet.

FAKTA

Volvo PV:s kinesiska ägare

Kinesiska Geely äger 51 procent av Volvo PV, 37 procent ägs av en regional investeringsfond i nordkinesiska staden Daqing och 12 procent ägs av en liknande fond i Shanghaiförorten Jiading där Volvos kinesiska huvudkontor ligger.

Fabriken i Chengdu ska kunna komma upp i en kapacitet på 120 000 bilar och cirka 2 500 anställda, fast under 2014 siktar Volvo på cirka 30 000 bilar.

Volvo säljer sedan tidigare en kinesisktillverkad bil i Kina - S80L, som produceras i en Fordfabrik i staden Chongqing. S80L och S60 är de modeller som säljer bäst i Kina i dag, och de står för närmare hälften av försäljningen av Volvobilar i landet.

(TT)

TT