Ljus från öster för Volvo PV

MOTOR

Kina och uppfräschade modeller ska rädda Volvo PV:s försäljning i år.

Företaget hoppas nå samma volym som i fjol, trots att försäljningen första halvåret sjönk med 5,5 procent.

Ljuset kommer från öster för det numera Kina-ägda Volvo PV. I det nya hemlandet ökade försäljningen av Volvobilar med 34,3 procent under första halvåret, jämfört med samma period i fjol.

Men Kina är ändå inte Volvos största enskilda marknad. Som regel säljs det fortfarande fler Volvo i USA, även om Kina varit förbi under någon enskild månad. I juni såldes 6 678 Volvobilar i USA, 5 798 i Kina och 4 607 i Sverige.

Den totala försäljningen första halvåret var 209 118 bilar, vilket är 5,5 procent mindre än 2012. Men Volvo hoppas nå upp till en nivå nära fjolårets siffror när 2013 ska summeras.

– Vi tror på en återhämtning under andra halvåret, mycket tack vare att våra modeller fått nya utföranden under våren. Det har inte hunnit slå igenom under första halvåret, säger Stefan Elfström, presstalesman på Volvo PV.

Även i Japan ökade försäljningen under första halvåret (11,3 procent), men det var från en låg nivå. I juni var ökningen i Japan 16,3 procent.

FAKTA

Volvos försäljning

Volvo Personvagnars försäljning första halvåret. Antal bilar samt förändring i procent från 2012:

Kina 28 703 +34,3

USA 32 578 –5,9

Europa 109 783 –10,9

(varav Sverige 25 385 –3,5)

Övriga världen 38 054 –9,5

Totalt 209 118 –5,5

Fotnot: I siffran för Europa ingår Volvos 20 största marknader i världsdelen, utom Ryssland.

Källa: Volvo PV (TT)

TT