Ny BMW 5-serie och X5

1 av 11
MOTOR

Senaste BMW 5-­ser­ien har sålt i över en miljon exemplar. Nu förbättras den ytterligare genom att få lite snyggare linjer, fler finesser och ännu snålare motorer.

Störst utvändiga förändringar syns i fronten som fått mjukare former som ger lägre luftmotstånd.

Samtliga motorer är anpassade för de hårdare Euro 6-kraven. Billigast och snålast i programmet är nya BMW 518d som drar 4,5 l/100 km och har ett CO2-utsläpp på 119 g/km.

Den åttastegade automatlådan har fått en frihjulsfunktion som enligt BMW får bilen att ”segla”. När föraren lyfter på gasen i landsvägsfart frikopplas drivlinan och bilen glider ner i hastighet med minimala förluster.

Nya X5

BMW:s designavdelning har gått försiktigt fram med nya X5, som riskerar att tas för en facelift. Fronten har blivit lite mer muskulös med rejält breda njurar. Förändringarna är inte jättestora heller storleksmässigt, bilen är bara lite större än föregångaren.

Genom att använda härdat höghållfaststål har BMW lyckats banta bort 80 kg. Interiören har omarbetats en hel del och liknar numera de övriga BMW-modellernas cockpit.

X5 kommer till en början att erbjudas med tre motoralternativ. Senare kommer en fyrcylindrig diesel som kan fås med endast drivning på bakhjulen, istället för som brukligt på alla fyra hjulen.

Nya X5 kommer liksom sin föregångare att sättas ihop i BMW:s fabrik i amerikanska Spartanburg där man även bygger X3 och X6.