Extrabil på köpet ska locka kunder

MOTOR

Bilhandlarna i Europa har det jobbigt.

Den ekonomiska krisen gör att folk har annat att tänka på än att köpa ny bil.

Handlarna svarar med ökade rabatter och udda kampanjer.

I Frankrike till exempel har Hyundai kört en variant av "Köp två – betala för en". Kunder som köpt en ix35 har också fått köpa en av Hyundais småbilar för en euro, det vill säga knappt en tia. Det får man inte ens en liter bensin för annars.

I Spanien kopplade Hyundai försäljningen till hur många mål spanska landslaget gjorde på de tre första matcherna i Confederation Cup. För varje mål bjöd Hyundai på en avbetalning på 150 euro. Det blev femton mål och som mest 2 250 euro (19 610 kronor) som hjälp, enligt Automotive News Europe.

Sämsta sedan 1996

Nyhetsbyrån Reuters har fått se siffror på snittrabatten för bilarna på fem stora marknader i Europa. Rabatten ökade med 17 procent, till 2 518 euro (21 946 kronor)

Ändå blev försäljningssiffrorna dystra. Branschorganet Acea påpekar i sin redovisning för årets första sex månader att den perioden för EU-länderna var den sämsta sedan 1996.

Första halvåret 2013 registrerades 6,7 procent färre personbilar än samma period 2012 i Europa.

Skillnaden är cirka 450 000 bilar.

Då var ändå även Efta-länderna medräknade.

Volvo tappade

I Sverige såldes det 128 900 bilar under januari–juni – en minskning med 9,6 procent jämfört med samma period 2012. För Volvo Personvagnar sjönk försäljningen i Europa med 10,9 procent och under juni månad minskade företagets försäljning i världsdelen med 14,3 procent.

Den enda stora marknad i Europa som visar tillväxt är Storbritannien. Där blev det 13,4 procent plus för bilbranschen i juni medan Tyskland, Europas största marknad, mer än tio gånger större än den svenska, dalade med 4,7 procent i juni.

Ser man till de olika tillverkarna så ökade lågprismärket Dacia med 16,4 procent i juni, medan spanska Seat ökade med 10,7 procent trots att deras hemmamarknad var jobbig.

De flesta visade annars minus.

TT