Vattenskoter kan kräva körkort

MOTOR

Olyckor med vattenskotrar resulterar årligen i dödsolyckor. Nu flaggar infrastrukturministern för krav på förarbevis.

"Det har blivit uppenbart att många tar sig stora egna friheter, utan ansvar för andra eller miljö. Det vi annars kallar sjövett", skriver infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd till TT.

Årligen skördar olyckor med vattenskotrar ett till två liv i Sverige. Ministern sneglar därför på de förarbeviskrav som gäller för EU-mopeder, snö- och terrängfordon:

"Jag utesluter inte att motsvarande bör finnas för vattenskoter".

De årliga dödsfallen – redan i år har en person omkommit – utgör en del av de 35 – 36 dödsfall som årligen sker på grund av småbåtsolyckor. Vissa saker gör dock vattenskotrarna särskilt farliga.

– En skoter har en motorkapacitet som är att jämföra med en motorcykel i vissa avseenden. Att i stort sett vem som helst kan gå och hyra eller låna en utan att ha någon kunskap är lite skrämmande, säger Lars-Göran Nyström på Transportstyrelsen.

Problematiken kring vattenskotrarna ska nu utredas av Havs- och vattenmyndigheten och Transportstyrelsen.

Tidigare reglering av vattenskoteråkande har inte varit helt lyckad – en förordning som innehåller särskilda bestämmelser om vattenskotrar i svenska vatten strider mot EU-rätten.

FAKTA

Dagens regler om vattenskotrar

För vattenskotrar gäller samma regler som för andra fritidsbåtar.

Regler om trafiken finns i sjölagen och sjötrafikförordningen.

Det är till exempel förbjudet att köra vattenskotern sjöfull, att köra för fort eller att köra störande.

Särskilda regler mot att åka i naturreservat vid otillåtna tider finns också i miljöbalken.

Källa: Kustbevakningen (TT)

TT