Indiska bilar i krock-flopp

Fem bilar – noll stjärnor

MOTOR

2008 lanserades den som "världens billigaste bil" i hemlandet Indien.

Nu ser det ut som om Tata Nano också är världens farligaste bil.

Den och fyra andra har testats med resultatet: Noll stjärnor.

Trafiken i Indien är inte tryggast i världen. Inte blir det bättre av att landets fem storsäljande bilar är livsfarliga att krocka i. Farligast av dem alla är Tata Nano – budgetbilen som skulle bli i Indien vad VW-bubblan varit för Europa och västvärlden. En billig bil som alla kan ha råd med. Med en prislapp på 15 000 kronor skulle äntligen Indien motoriseras på riktigt.

Nano klarade även ett krocktest i Storbritannien, skriver Guardian. Men nu har Global NCAP, systerorganisation till Euro NCAP, krocktestat fem bilmodeller som tillsammans utgår 20 procent av landets bilförsäljning. Suzuki-Maruti Alto 800, Tata Nano, Ford Figo, Hyundai i10 och Volkswagen Polo, som alla tillverkas i Indien.

Bilarna, som samtliga saknar standardmonterade krockkuddar, krockades mot en barriär i 64 km/tim.

Alla fem fick noll stjärnor i betyg när det gäller vuxenskydd. Tata Nano fick dessutom noll stjärnor får barnskyddet.

VW har redan dragit tillbaka Polo-modellen utan krockkudde, som i Indien är extra tillval.

– De indiska konsumenterna har rätt att veta hur säkra deras bilar är och ska kunna förvänta sig samma grundläggande säkerhet som standard som konsumenter i övriga världen, säger Max Mosley på Ncap till Guardian.

Ambitionen är att göra indiska konsumenter mer medvetna om bilar och trafiksäkerhet.

– Samtidigt som kineserna faktiskt på ett imponerande sätt rör sig framåt när det kommer till att bygga bilar med kvalitet så rullar Indien bara sina tummar, säger David Ward som är generalsekreterare på Ncap.