Volvos flaggskepp – slaget av en Citroën

Hela listan: Här är årets bilar – alla kategorier

1 av 6
MOTOR

Årets bil i hela världen har utsetts.

Volvo XC90 hade segervittring – men slogs av Citroën C4 Cactus.

– Vem mer än Citroën skulle komma på idén att sätta gummibitar på bilens sidor? Jätteroligt att Cactus vann, den är pigg att titta på och bra att köra, säger Robert Collin.

I samband med öppnandet av bilsalongen i New York avslöjade ”World Car of the Year”-juryn segrarna i den världsomspännande tävlingen. I den europeiska upplagan har redan Volkswagen Passat kammat hem segern – men i när det gäller hela världen sopar Citroën C4 Cactus mattan med Volvos flaggskepp XC90 i designkategorin. Och tyska Passat blir helt utan pris. I stället tar tyska Mercedes storslam.

Aftonbladets bilexpert Robert Collin som sitter i den 75 personer starka juryn från hela världen förklarar resultatet.

– Man kan tycka att det är enkelspårigt att det ofta är tyska bilar som vinner, men jag skulle säga att det är en tankeställare för alla andra. Vad är det tyskarna gör rätt hela tiden? Det är jättebra bilar, oavsett om det handlar om familje-, sport- eller lyxbilar. Man kan lätt få för sig att det är väldigt många tyska jurymedlemmar, men i förhållande till deras bilindustri är de tämligen få. Vi är från hela världen, och jag är ensam nordbo, säger Robert Collin.

Årets bil – Mercedes C-klass

– Jag hade trott att det skulle bli Volkswagen Passat, men Mercedes C-klass är värd segern. Det var mitt andraval efter Passat, men den har extremt fin komfort och fina köregenskaper.

– Det är den bästa bil Mercedes byggt på många, många år. Och det utan att priset har rusat iväg. Tvärtom så har Mercedes verkligen kommit ner i pris om man jämför med Audi, BMW och Volvo, i synnerhet på tjänstebilsmarknaden i Sverige.

Årets designbil – Citroën C4 Cactus

Bland de tre finalisterna, Volvo XC90, Citroën C4 Cactus och Mercedes C-klass, är det fransosen som kammar hem segern – och slår det svenska flaggskeppet.

– Jätteroligt! Den är pigg att titta på och Citroën har förstås fått lite inspiration från Mini och några av de andra livsstilsbilarna, men de har också en egen tradition att göra precis som de själva tycker. Vem mer än Citroën skulle komma på idén att klistra på gummibitar på sidorna?

– Det är en bra bil som jag gillar, både att köra och titta på. Den var mitt förslag.

Årets lyxbil – Mercedes S-klass Coupé

Förra året var det den vanliga S-klassen som segrade och i år är det coupén som tar hem segern. Är Mercedes världsbäst på lyx?

– Ja, det är den ultimata lyxbilen och jag tycker det är helt rätt, vilket jag också rösta på.

Årets gröna bil – BMW i8

Förra året var det BMW:s mindre i3 som utsågs till årets gröna bil. I år är det den vassa sporthybriden i8, vilket gör Robert lite tudelad.

– BMW i8 är en jättefin bil som verkligen har en teknik i framkant i kombination med bra köregenskaper och design. Men man kan fråga sig vad det är vi röstar på. Är det miljön, men för hur många? För alla, eller för de som har väldigt gott om pengar? Jag röstade på den andra finalisten Volkswagen Golf GTE som också är en laddhybrid, men som når till en bredare grupp genom lägre prislapp.

Årets sportbil – Mercedes AMG-GT

Tre av fem segrar går alltså till Mercedes när titeln ”Årets sportbil” utdelas till Mercedes nya sportcoupé AMG-GT. Bilen är Mercedes första riktigt vassa sportbil och är till vissa tekniska delar en nerskalad version av det tidigare vrålåket SLS AMG.

– Bara bilens vägegenskaper var nästan tillräckligt för att kvalificera AMG-GT till en ”topp 3”-finalist. Och till det har vi ett grovhugget snyggt utseende och imponerande specifikationer med en turboladdad 4,0.liters V8-motor, sjuväxlad dubbelkopplingslåda och 463 hästkrafter (som minst), med mera, skriver juryn i sin motivering.