Aston Martin bygger 1 000-hästars elbil

1 av 5
MOTOR

Brittiska Aston Martin laddar för framtiden – med en 1 000 hästkrafter stark elbil.

Stor, lyxig och blixtsnabb väntas den vara här redan om två år.

– Jag skulle hata att vara killen som dödade Astons V12-motorer, säger företagets chef.

Aston Martin vill inte överge sina klassiska V12-motorer – och för att lyckas behålla dem tänker man ta till en okonventionell metod: en superstark elbil.

Anledningen är EU:s tuffa krav på fordonstillverkarna att sänka sin fordonsflottas genomsnittliga koldioxidutsläpp. Redan i år ska bilmodellernas medelutsläpp vara 130 gram koldioxid per kilometer och 95 gram 2021.

Visserligen är Aston Martin, eftersom de är en liten fordonstillverkare, undantagna de strängaste kraven, men verkar ändå vilja vara med på utsläppsminskningen, åtminstone om man ska tro på det Aston Martins högsta chef Andy Palmer nyligen berättade för Car and Driver.

Vill fortsätta med V12

Till tidningen avslöjar Andy att den framtida elbilen ska baseras på den stora lyxbilen Rapide S, lanseras redan om två år – och ha runt 1 000 hästkrafter.

– Vi har gett grönt ljus till en teknisk studie för Rapide EV, vilket är en ren elbil utan räckviddsförlängare, säger Andy Palmer.

– Om vi som sportbilstillverkare vill fortsätta bygga V12:or – jag skulle hata att vara killen som dödade Astons V12-motorer – måste vi göra så att V12:an själva möter emissionskriterierna, men vi kan inte förväntat oss speciellt bra utsläppsnivåer. Så för att få bilflottans genomsnittliga nivåer riktigt bra måste man ha en låg – eller nollemissionsbil, säger Andy och syftar på den framtida elbilen.

Tufft för Tesla

Eftersom bilen redan finns är det bara för Aston att snabbt lyfta ut V12:an och klämma in rejäla elmotorer och ett stort batteri – och plötsligt fick Tesla en lite tuffare tillvaro.