Nya suven avslöjar märkets förvandling

1 av 10
MOTOR

Nu är det slut på slätstrukna Citroën-modeller.

Märket tuffa suvkoncept överraskar med vass hybriddrivlina.

– Vi måste återvända till det vi alltid varit bra på: design, säger Citroën-chefen Linda Jackson.

Här är bilen som avslöjar framtiden för hela Citroën. Hädanefter ska den franska tillverkarens modeller nämligen sticka ut och konceptbilen Aircross är först ut att visa vägen.

Nyligen delades Citroëns två avdelningar så som vi tidigare känt till dem upp i två separata märken. Citroën för sig – och lyxiga DS för sig. Och när det sistnämnda ska konkurrera med premiumtillverkare som BMW och Audi är det upp till Citroën att göra det fransmännen gjort sig kända för: gå sin egen väg.

Snabb som sportbil

Konceptbilen Aircross avtäcks i dagarna på bilsalongen i Shanghai och bygger vidare på omtalade C4 Cactus, som passande nog utsågs till Årets designbil av den världsomspännande Årets bil-juryn.

Under det bulliga suv-skalet som storleksmässigt hamnar i klass med Volvo XC60 har Citroën monterat en kraftfull hybriddrivlina på totalt 313 hästkrafter när den 1,6 liter stora turbomotorn kombineras med en 95-hästars elspis.

0 till 100 km/h går på sportbilssnabba 4,5 sekunder och tack vare elmotorn och dess batteri ska Aircross kunna köra upp till fem mil på ren eldrift.

Ska gå tillbaka till ursprunget

När och om just Aircross kommer i produktion är inte uttalat, men Citroën-chefen Linda Jackson är tydlig med att bilen visualiserar framtiden för märket.

– Vi måste återvända till det vi alltid varit bra på: design, säger hon och menar att bilarna måste våga sticka ut. Mer älska eller hata.

– Det är inte bra att vara allas tredjehandsval. Det slutar med att du måste ge rabatter för att kunderna ska välja din bil, och vid det läget har du ingen hållbar verksamhet, säger hon enligt Autocar.