Var fjärde bil kan tappa sina hjul

Slarvet kan innebära livsfara

MOTOR

Det är hög tid att byta dina vinterdäck.

I samband med hjulskiftet gör en miljon svenskar missen som kan innebära livsfara:

Struntar i att efterdra muttrarna som gör att de riskerar att tappa däcken.

På onsdag är det dags. Lagen om däckbyte slår till.

Då gör massvis med svenskar en miss – som kan orsaka allvarliga trafikolyckor.

Enligt en undersökning slarvar var fjärde svensk bilist (24 procent). Vilket innebär att över en miljon svenska bilar riskerar att tappa hjulen under färd.

I Sverige förs ingen relevant statistik för hjul- och däckrelaterade olyckor i trafiken, vilket Däckspecialisternas Riksförbund uppmärksammat. Detta trots att däck är en otroligt stor teknisk riskfaktor vid dödsolyckor.

Tråkigt och olustfullt

Däckstillverkaren Michelin undersöker årligen svenskarnas däckbytesvanor och där framgår det med stor tydlighet att hjulskiftet ger en hel del ångest.

Senaste det begav sig (2014, årets undersökning inte publicerad) svarade hela 46 procent tycker det är svårt att byta hjul, 40 procent grämer sig inför bytet och 33 procent gör inte skiftet förrän i sista minut.

Enligt fjolårsundersökningen var det till och med 750 000 svenskar som tyckte det var så pass jobbigt – att de helt struntade i att byta från vinter- till sommardäck.

Sista helgen innan dubbdäcksförbudet

Den 16 april infaller det generella dubbdäcksförbudet. Så har du ännu inte skiftat hjulen är det hög tid att du tar på dig blåstället – alternativt låter en verkstad göra jobbet.

Rullar du på vinterdäck så är det förvisso inte olagligt att fortsätta med det, bara högst olämpligt – men har du dubbat så bryter du från och med onsdag lagen. Och kommer polisen på dig med dubbar innebära det böter.

FAKTA

Detta gäller för dubb- respektive sommardäck

– Det är generellt sett inte tillåtet att använda dubbdäck efter den 15 april.

– Dubbdäck får dock användas under annan tid, om det är eller befaras bli vinterväglag.

– Sommardäck ska ha ett mönsterdjup på minst 1,6 mm i däckets huvudmönster. Tänk på att mönsterdjupet bör vara minst 3 mm för att ge bra friktion vid fuktig vägbana.

Aftonbladet Bil