Reglerna ändras: Körkortet ska bli enklare för kvinnor

1 av 2 | Foto: Foto: Sveriges Motorcyklister
MOTOR

Förarprovet för motorcykel-körkort har fått kritik för att missgynna kvinnor.

Nu ändras reglerna vid uppkörningen – och kortet blir enklare att klara.

Transportstyrelsen flyttar fokus från lågfartskörning till trafikmomenten.

Förarprovet i samband med uppkörningen av motorcykelkörkortet har länge fått kritik för att missgynna kvinnor, då kvinnor underkänns i allt större utsträckning än män. Nu ändras reglerna, berättar Maria Nordqvist, politisk sekreterare på Sveriges Motorcyklister till Bytbil.com.

– De flesta olyckor sker inte på en manövergård i låg hastighet, utan i trafiken, i kurvor och ofta på grund av att hastigheten varit för hög.

”Når inte ner till marken”

Anledningen till att vissa haft svårare att klara körprovet ska enligt en utredning från Statens väg- och trafikinstitut (VTI) vara att kortare personer missgynnats vid manöverprovet i låg fart. Och eftersom kvinnor i genomsnitt är kortare än män har de sämre förutsättningar att bli godkända.

Förändringarna träder i kraft 1 maj 2015 och innebär rent praktiskt att en av de två möjliga lågfartsdelarna under uppkörningen tas bort – och att fokus i stället ska ligga på trafikmomentet.

– Det som är skillnaden är att man tar bort ett av två möjliga lågfartsprov. Kvinnor har sämre förutsättningar vid dessa eftersom de i genomsnitt är kortare än män – samt att proven genomförs på viss typ av motorcykel som de kanske inte når ner till marken på. Så förändringen kommer att göra skillnad, säger Maria till Bytbil.com.

Under 2014 blev 70,9 procent av männen godkända i körprovet, men endast 62,8 procent av kvinnorna. Något som man nu hoppas ändra på – och få fler kvinnor att köra motorcykel.