Bildextra: Största nyheterna i Shanghai

1 av 12
MOTOR

Var fjärde bil som säljs i världen säljs i Kina.

Landet har världens största bilmarknad – och är livsviktig för dagens tillverkare.

Vi sammanfattar bilmässan i Shanghai.

Bilmässan i Shanghai är inte sig lik. I stället för kvinnliga modeller bredvid bilarna står nu… ingenting. Som första bilmässa i världen förbjöd arrangörerna i Shanghai modeller att posera bredvid bilarna. Det efter att man tyckte att besökarna hade svårt att fokusera på själva bilarna. Bra, tycker både vi och Tina Thörner.

Så vad är det så som står på scenen då? Eftersom den kinesiska bilmarknaden är den största i världen med 23 miljoner sålda bilar under fjolåret är marknaden livsviktig för världens tillverkare, som alla satsar stenhårt för att synas i myllret. Redan 2020 väntas det säljas fler än tre miljoner premiumbilar, i jämförelse såldes det 304 000 bilar i hela Sverige ifjol – totalt.

Peugeot 308 R HYbrid

Vad får man om man kombinerar en trimmad 1,6-liters turbomotor på 270 hästar med två elmotorer på 115 hästkrafter vardera? En 500 hästkrafter och 730 newtonmeter stark super-GTI från Peugeot med namnet 308 R HYbrid.

Med drivning på alla hjul är Peugeots nya hybridkoncept en riktig värsting. Även om just den här bilen aldrig kommer komma i produktion menar Peugeot att märkets framtid bygger på sportbilshybrider.

McLaren 540C

Det går snabbt för den brittiska superbilstillverkaren McLaren nu. Knappt hann färgen torka på deras senaste ”budgetmodell” McLaren 570S innan nästa Porsche-derivat stod på scenen i Shanghai. Effekten i nya 540C är visserligen lägre med 30 färre hästkrafter, men så är också prislappen hela 220 000 kronor lägre än den starkare 570S. Nu är den i och för sig inte jättelåg ändå, med ett grundpris på motsvarande 1,63 miljoner kronor.

Företaget själva är tydliga med att 540C är en sportbil och inte en superbil likt tillverkarens övriga modeller, vilket gör att den konkurrerar med modeller som Porsche 911 och Audi R8, snarare än Ferrari och Lamborghini.

Ford Taurus

Ibland får man känslan av att biltillverkarna tror att de kinesiska bilköparna är oerhört lättlurade. Här har Ford tagit sin amerikanska mellanklassbil Taurus, spetsat det yttre med krom och förlängt axelavståndet. Baksätet har förvandlats till två elektroniskt justerbara fåtöljer och inredningen har setts över för en mer exklusiv känsla. Går kineserna på det, tro? Ford är övertygade och menar att man kommer bygga denna Kina-unika version på sin lokala fabrik i Hangzhou.

Startech Range Rover

En Range Rover med klass och finess? Glöm det. Efter att tyska stylingfirman Startech gjort vad de velat med den brittiska lyxbilen får vi något så udda som en pickup med pyttelitet flak. Under ’arbetsbilens’ huv sitter en 5,0-liters kompressormatad V8-motor på 526 hästkrafter, vilka tar bilen från stillastående till 100 km/h på 5,3 sekunder.

MG GS SUV

Minns ni det anrika brittiska märket MG Rover som gick i konkurs för tio år sedan? Strax efter konkursen förvärvade det kinesiska företaget Nanjing Automobile rätten till MG-märket – och redan 2007 startade de upp tillverkningen i Storbritannien igen. 2011 lanserades märkets första egna modell på 16 år – och på bilmässan i Shanghai visar de upp sin första suv. MG GS SUV säljs redan i Kina, men kommer till Storbritannien under 2016.

Svensken som är sugen på en klassisk brittisk MG får dock leta länge. Modellerna säljs bara på en handfull marknader runt om i världen.

Honda Concept D

Nog för att relationerna mellan Japan och Kina inte är de bästa, men det gör inte att Honda ger upp den viktiga marknaden. Med konceptbilen Concept D visar företaget vägen för deras framtida Kina-unika modeller. Det är mycket linjer och LED-lampor på nya Concept D, som blir märkets kinesiska flaggskepp. En hel del av det yttre lär dock tonas ner ordentligt inför produktionsstarten. 

Qoros 2 SUV PHEV Concept

Kinesiska Qoros har fått ett epitet som svenskmärke då många forna Saab-medarbetare från Trollhättan gick till tillverkaren efter Saab-konkursen. Tack vare det blev blev Qoros 3 i förfjol den säkraste bilen som krockorganisationen Euro NCAP testat under det året och många väntade en snabb lansering runtom i Europa. Riktigt så har det dock inte blivit, men nu visar man i stället upp sitt nya suv-koncept Qoros 2 SUV. Designen är, minst sagt, märklig. Företaget själva menar att det handlar om att ”Shanghai möter tyskinspirerad design”. Döm själva, vad tycker ni?

Övriga bilar på mässgolvet är bland annat Audi Prologue Allroad, Citroën Aircross, BMW xDrive40e, Mercedes GLC Coupé och – så klart – världens dyraste fotpall monterad i en Volvo XC90.