Så snabb blir nya super-Bugattin

1 av 9
Bugatti Veyron Rembrandt
MOTOR

Efter tio år går Bugatti Veyron i graven.

Men Volkswagen vägrar ge någon annan chansen att ta över tronen – och utvecklar en efterträdare.

Namnet blir Chiron, den får 1 500 hästkrafter – och blir snabbare än en Formel 1-bil.

Sedan produktionen av Bugatti Veyron startade för tio år sedan har totalt 450 bilar byggts. Några har slutat i vattnet, andra i ett hårt träd. Den allra sista bilen stod på scen på bilsalongen i Genevé tidigare i februari innan den såldes till en anonym köpare i Mellanöstern.

Trots att de senaste sålda bilarna haft ett genomsnittspris på 2,3 miljoner euro, enligt The Telegraph, uppges Bugatti i själva verket ha förlorat 40 miljoner kronor på varje såld bil. Hutlösa utvecklingskostnader, dyr hantverkarmässig produktion och låg volym är några av anledningarna. Men Volkswagen-koncernen ger inte upp, trots förlusterna. Enligt brittiska Car Magazine får efterträdaren namnet Chiron och kommer att avtäckas redan nästa år.

Tar över världsrekordet

Car skriver att uppföljaren i själva verkar blir mindre extrem än nuvarande Veyron och därmed bli mer användbar i vardagen – samtidigt som bränsletörsten ska ner till ”acceptabla” 1,7 liter per mil. Dagens Veyron kan nämligen sörpla i sig hela sin 100-literstank på åtta minuter vid fullgas.

Men oroa er inte, bilen sägs behålla den gigantiska 8,0-liters W16-motorn med fyra turboaggregat som ska se till att Chiron tar över Veyrons nuvarande världsrekord i toppfart.

1 500 hästkrafter ger en beräknad toppfart på 364 km/h – och en acceleration från 0 till 100 km/h på 2 sekunder, vilket är snabbare än en Formel 1-bil!

Redan försenad

Produktionsstarten av Veyron fördröjdes flera år till 2005 på grund av tekniska hinder, och redan har Chirons presentation skjutits upp från i år till nästa. Vi håller tummarna att planen håller – och att nya Chiron blir lite snyggare än dagens Veyron.

I bildspelet ovan har vi samlat några av specialversionerna av Veyron.