Koenigsegg: Därför ville vi köpa Saab

1 av 6 | Foto: Foto: Koenigsegg
Christian von Koenigsegg framför rekordbilen One:1.
MOTOR

Hastighetsrekord, framtida modeller och Saab-affären.

Nu avslöjar Koenigsegg sina tankar om Saab och varför acceleration är viktigare än topphastighet.

Ängelholmstillverkaren Koenigsegg må vara liten när det kommer till årsproduktion av bilar. Dock är intresset för märket enormt. Deras bilar tillhör den yttersta toppen när det kommer till exotiska och snabba modeller och de innehar även en hel del världsrekord för acceleration och inbromsning.

Svarade på frågor

I förra veckan öppnade tillverkaren upp för världen att ställa frågor till grundaren Christian von Koenigsegg – och nu har de publicerat de första svaren. Vilket minst sagt är intressant läsning.

En fråga gäller om tillverkaren kommer att testa den verkliga topphastigheten på sina bilar. De ska, i varje fall i teorin, vara snabbare än någon annan seriebyggd bil på planeten.

”Vi skulle gärna göra ett sådant test, men jag måste erkänna att det inte är något med superhög prioritet. Vi tror att One:1 skulle kunna ta rekord, men vi är ett litet företag och vi måste välja vad vi lägger vår tid och våra resurser på. En motfråga på det är: Vad är viktigast,: en topphastighet som kunder troligtvis aldrig kan nå – eller acceleration som kunder kommer använda så fort de kör på bana”, svarar Christian von Koenigsegg.

En ny modell för den breda massan?

Det frågas även om märket kommer att bygga en mer ”normal” bil för konsumenter, en bil som skulle konkurrera med volymproducenterna. Men det är något som Koenigsegg svarar inte är särskilt troligt. Däremot kommer flera av tillverkarens tekniker säkerligen att leta sig in i andras bilar.

”Vi arbetar inom områden där vi kan töja på gränserna kring vad som är tekniskt möjligt. För tillfället är det mer intressant för mig än att massproducera bilar.” svarar Christian.

Om Saab-köpet

Koenigsegg var nära att köpa Saab 2009, men hoppade av i sista sekund. I pressen fanns det väldigt lite konkret information om vad som fick Koenigsegg intresserat. En person ställer just frågan om vad som fick Christian att tro att köpet skulle vara värt pengarna?

– Jag vet att jag ovan sa att massproducera bilar inte var något oss. Och det stämmer för Koenigsegg. Saab var något annat och innehöll helt andra omständigheter.
Omständighterna som Christian von Konigsegg drar fram är:

Ett: Det var klart att Saab behövde innovation och entreprenörshjälp för att överleva.

Två: Saab hade en fantastisk och underutnyttjad fabriksanläggning som kunde användas för att återuppliva märket relativt snabbt och effektivt – om man jobbade på samma sätt som Koenigsegg gör i sin produktion.
Tre: Mycket av den teknik man hade skulle snabbt och effektivt kunde integrera i det dåvarande modellutbudet av Saab-bilar för att göra dem mer eftertraktade. Här nämner Christian fjädring, körglädje, turbo-patent, Freevalve-teknik, uppgraderad design och aerodynamik som exempel.
– I grunden var det ett unikt tillfälle att komma in på marknaden med ett bra märke och en bra fabrik – som vi kunde fått till ett väldigt bra pris.  Jag tror att vi kunde ha använt vår teknik- och designexpertis för att till några riktigt intressanta bilar

Gillar omöjliga uppgifter

Trots att gruppen som skulle köpa Saab gick under namnet Koenigsegg Group – så var det inte Koenigsegg som var den största finansiella kraften.

– Mitt namn var välkänt, men det var fler mycket större investerare som såg möjligheten – och som skulle stått för de finansiella resurserna. Jag är nöjd med vad vi gör nu, men det skulle varit intressant att veta hur det blivit om Saab-affären gått igenom. Många sa att det var en omöjlig uppgift och jag håller med dem. Faktum är dock att jag gillar omöjliga uppgifter som tillexempel att skapa Koenigsegg från noll, skriver Christian von Koenigsegg.

Koenigseggs hemsida går det att läsa ytterligare frågor till och svar från Christian von Koenigsegg. Obs extern länk.