Otippade modellen som flest pratar om

1 av 5 | Foto: Foto: Skoda
Skoda var de som lyckades få mest ”buzz” kring sin Superb-lansering. Detta genom att vara väldigt online-inriktade.
MOTOR

Mercedes lyxsuvar i all ära, men mest omtalade debuten inför sommaren var inte tysk.

Det framgår av en ny undersökning.

Populäraste bilen på nätet var nämligen en Skoda.

Premiummärken, sportbilar och exotiska modeller är det som oftast rapporteras mest om. De genererar intresse och trots att många kanske inte har plånboksutrymme att införskaffa en sådan bil – är läsarintresset stort.
Men när det kom till att vara den mest omnämnda modellen i juni, så var det varken BMW, Ferrari eller McLaren som hamnade högst upp på listan. Faktum är att ingen av de märkena ens kom på topp fem. Det rapporterar branschtidningen Automotive News.

Det förnuftiga märket

Enligt en undersökning av TNS, som gått igenom 13 850 onlinekommentarer kring billanseringar i juni, är det Skoda Superb som omnämnts mest. Av kommentarerna så handlade 8,1 procent om den rymliga tjecken.

På andra plats kom Mercedes-Benz GLE (5,9 procent) följt av Renault Kadjar (5,8 procent).

Smart marknadsföring

Enligt TNS så är skälet till att Skoda lyckats så väl med sin Superb-lansering att man inriktat sig mot digitala medier och personer som är influensrika på nätet. Låtit dem provköra bilen innan lansering – och fått dem att sprida nyheten.

Kändisar lockar

Renault som förutom Kadjar hade med Espace på topplistan fångade mycket intresse tack vare att den franska tillverkaren rekryterat Hollywood-stjärnan Kevin Spacey.

Som nr 5 på listan kom Mercedes GLC.

”Företag borde identifiera, profilera och övervaka de mest influensrika digitala kanalerna för att förstå hur stor påverkan ”online-buzz” kan ha på bilköpet”, säger Remy Pothet, chef för TNS bilavdelning i ett uttalande till Automotive News.

”Mer än 90 procent använder sig källor online under bilköpsprocessen. Ofta från olika forum och bloggar där de kan få opartisk information från insatta. Om tillverkare inte investerar inom det här området, riskerar de att tappa en stor del av marknaden”.