Officiell: BMW 3.0 CSL Hommage R

1 av 11 | Foto: Foto: BMW
MOTOR

BMW har uppdaterat ikonen.

Den nya versionen av 3.0 CSL Hommage R blandar former från förr med modern teknik.

Klassikern kommer att visas upp under helgens lyxbilsfest i Pebble Beach.

Redan i maj visad BMW upp sin hyllningsbil 3.0 CSL Hommage upp för allmänheten, men bilen bemöttes av blandade reaktioner.

Bort togs den skrikiga gula färgen och ersättes istället av ett mer traditionellt ihågkommet racingutseende. Nu släpps 3,0 CSL Hommage R som en hyllning till den ursprungliga vinnarbilen från 70-talet. Bilen kommer att visas upp på bilutställningen i Pebble Beach Concours d'Elegance senare i veckan.

Blandning av gammalt och nytt

CSL står för ”Coupé Sport Leichtbau”, som betyder lättviktsbyggd sportcoupé. BMW blandar former från förr med modern teknik. Originalbilen skapades genom ett nära samarbete med Alpina när det skulle tävlas i framför allt standardvagnsracing.

Chefdesignern hos BMW, Adrian van Hooydonk, berättar om arbetet bakom 3.0 CSL Hommage R och hur de har arbetat för att visa hur stolta dem är över sitt arv men samtidigt blicka framåt mot märkets framtid.

– De tekniska innovationerna har tagit samarbetet av partnerskapet till ännu högre höjder. Och med BMW 3.0 CSL Hommage R hoppas vi kunna visa hur mycket närmare föraren och bilen kan växa samman framöver, säger Adrian van Hooydonk i ett presssmeddelande.

Bilsätena i kolfiber

Den uppdaterade R-versionen har tillverkats för att fira BMW Nordamerika 40-årsjubileum av den ursprungliga 3,0 CSL stora framgångar från 1975.

BMW nämner inte speciellt mycket om drivlinan utan mest kring hur man jobbat för att få ut ett maximalt stöd i alla körsituationer. Därför har man tillverkat sätena i kolfiber, allt för att sammanföra föraren och bilen så nära varandra man bara kan. Bilen har en störtbåge och med de trä-liknande detaljerna på tvärbalken känner man av 1970-talsvibbar från den klassiska CSL-bilen. Man har även pyntat bilen och satt in en helt ny grill och 21-tums fälgar med guldlegering och med matt svart färg.

BMW har inte sagt ett knyst om vi kommer att få se en modern 3,0 CSL i produktionsutförande, men räkna med att en del av detaljerna från hyllningsbilen kommer att spilla över till de lite mer sportiga modellerna.