BILDEXTRA: Är detta Sveriges rostigaste bil?

Hittade klassiker från 1953 – övergiven i skogen Dennis, 25: ”Jag blev helt lyrisk”

1 av 11 | Foto: PRIVAT
Sedan 1960-talet har ”Bubblan” från 1953 legat i skogen. Så här såg den ut när den hittades.
MOTOR

Pappa Mats var ute på en tur med sin fyrhjuling. Då hittade han en gammal ”Bubbla” från 1953 – i skogen.

Ett år senare är bilen lagad och syns på vägarna i Umeå.

Frågan: Är det Sveriges rostigaste bil?

– Ha ha, jag vet inte, men den ser nog rostigast ut av bilarna som går på vägarna, säger 25-årige Dennis Johansson som lagat bilen och kör i den dagligen.

Tänk dig att vara överförtjust i gamla folkvagnar. Det är i alla fall 25-årige lagerarbetaren Dennis Johansson i Umeå.

Under hösten 2014 var pappa Mats ute med sin fyrhjuling i skogarna i Åmsele. På ett gammalt skrotupplag hittade han ett skal till en Volkswagen 1200 från 1953, som legat i skogen sedan 1960-talet.

– Jag blev helt lyrisk. Folkvagnar är det enda jag tänker på, jag kan inte förklara riktigt. Detta är ju första årsmodellen av ”ovalen”, innan var det delad bakruta, säger Dennis Johansson till Aftonbladet Bil och skrattar när han tänker tillbaka på hans pappas fynd i skogen.

Arbetat i tre månader

Pappa Mats och Dennis ringde markägaren, som ägde bilen eftersom det saknades papper och de fick lov att hämta bilen gratis och körde hem den till pappa Mats gård.

Hur var skicket på bilen när ni hittade den?

– Den var riktigt risig, helt slut och låg på sidan. Det var bara skalet som fanns kvar, ingen motor, inga fönster.

Sedan mars i år har bilen bara stått på gården. Då började Dennis arbetet med att reparera den och från och med 29 maj i år syns den på vägarna.

– Jag har lagt ner 15 till 20 000 kronor på bilen. Jag har fått rikta upp den, satt dit fönster och motorn är från en VW 1300 och har 40 hästar. Eftersom det bara var skalet kvar så fick jag dela på plattan från en Volkswagen från 1965 som vi har och bultade ihop den gamla karossen på den. Sen drog jag ny el och tog bort lite rost.

”Var verkligen ranglig”

På den första – och enda besiktningen fick Dennis bara några anmärkningar som han var tvungen att åtgärda:

Ljusinställningar fram

Lampa till blinkerspilen skulle bytas

Ojämn bromsverkan

Hur var den första färden med bilen?

– Oj, den var verkligen ranglig. Ingenting i bilen var egentligen inställt då, så man var lite orolig i kurvorna. Men efter besiktningen kändes det ju kul att man gjort någonting rätt.

Dennis kör bilen dagligen, bland annat till och från jobbet. Men den har även visat att den klarar längre sträcker. Under sommaren körde han bland annat från Umeå till Sundsvall, en resa på ungefär 28 mil, enkel resa.

Hur snabbt har du kört med den?

– Jag har varit uppe i 130 kilometer i timmen, mer vågar jag inte.

Vad får du för reaktioner på stan när du kommer åkandes i bilen?

– Det är många som pekar och folk som frågar om den verkligen går att köra.

Har du fått anbud på den från någon som velat köpa den?

– Jag har haft några som varit intresserade, men jag har inte velat sälja den.

Till sist Dennis, är det Sveriges rostigaste bil?

– Ha ha, jag vet inte. Den ser nog i alla fall rostigast ut av alla bilar som finns ute på vägarna. Men jag kommer bara ha den som sommarbil och inte köra på vintern, avslutar han.

Fotnot: I Transportstyrelsens register står bilen som årsmodell 1965, eftersom bara skalet fanns kvar av den gamla var Dennis tvungen att använda bottenplattan från en årsmodell 1965.

Västerbottens-kuriren var först med att uppmärksamma bilen.

■ ■ ■ HAR DU SVERIGES ROSTIGASTE BIL? Mejla din bild hit.