Här gör polisen sina däckrazzior

Ska kontrollera svenskarnas däck och lufttryck – här är platserna: ”Hoppas inte på något trendbrott”

1 av 2 | Foto: DÄCKRAZZIA.SE
MOTOR

Polisens däckrazzior i fjol visade skräcksiffror – då hela fem procent av bilarna färdades med vinterdäck.

Nu inleds årets razzior mot bilisterna på ett flertal platser i Sverige, som du ser nedan.

– Kommer du med blankslitna sommardäck eller dubbade vinterdäck, ja, då får du böter, säger Anna Rönnle på NTF till Aftonbladet Bil.

Snart är hösten här och vikten av bra däck på bilen kan vara skillnaden mellan liv och död.

Det handlar inte bara om mönsterdjupet, utan även om att bland annat ha rätt lufttryck.

Med start under måndagen i Göteborg inleder polisen sina däckrazzior där polisen gör en ordinarie trafikkontroll. Efteråt erbjuds föraren att få bilens däck undersökta, den kontrollen är frivillig.

I fjol visade däckrazziorna runt om i landet på skräcksiffror. Hela fem procent av bilarna som stoppades körde med vinterdäck.

”Stämmer inte alls”

– Många som kör med vinterdäck på sommaren tror kanske att deras dubbfria vinterdäck fungerar att köra på året runt, men det stämmer inte alls. Varken gummiblandning eller mönster är anpassade för varma sommarvägar, säger Pontus Grönvall, Däckbranschens informationsråd i ett pressmedelande.

Mattias Hjort, forskningsledare på VTI, menar att dubbfria vinterdäck har 15-20 procents längre bromssträcka på sommarvägar jämfört med motsvarande sommardäck.

– Våra studier visar också att med vinterdäck på sommaren ökar risken för skador vid olika typer av trafikolyckor, exempelvis vid påkörning bakifrån, frontalkrock och påkörning av fotgängare, säger han.

”Närmar oss farliga säsongen”

Anna Rönnle på NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, hoppas få se ett bättre resultat än i fjol, vad gäller användningen av vinterdäck så här års.

– Sedan vi började med däckrazziorna (2005) kan man säga att däckkvalitén har blivit bättre generellt och jag hoppas inte på något trendbrott, säger hon till Aftonbladet Bil.

Vad ska man tänka på om man stoppas i en däckrazzia?

– Att lyssna på polisens information och verkligen tacka ja till att få dina däck kontrollerade av däckbranschens proffs som också kommer vara med. Men visst, kommer du med blankslitna sommardäck eller dubbade vinterdäck, ja, då får du böter så klart.

Fotnot: Att köra med odubbade vinterdäck under sommartid är inte olagligt så länge mönsterdjupet är det korrekta, minst 1,6 mm.

FAKTA

DETTA GÖRS VID EN DÄCKRAZZIA:

■ ■ ■ Vid däckrazziorna gör Polisen en ordinarie trafikkontroll, där föraren bland annat får visa körkort och genomgå nykterhetsprov. När trafikkontrollen är klar erbjuds föraren att få bilens däck undersökta. Däckkontrollen är frivillig.

■ ■ ■ Däckrazzia är en samverkan mellan Energimyndigheten, Polisen, VTI, Däckbranschens informationsråd, NTF och Bilprovningen. Syftet är att öka kunskapen om bland annat mönsterdjupets och lufttryckets betydelse för trafiksäkerheten och miljön samt om energimärkningen av däck.

■ ■ ■ Däckrazzior genomförs 2015 i följande län: Västerbotten, Värmland, Örebro, Södermanland, Gotland, Västra Götaland, Kronoberg och Blekinge.

Här utförs däckrazziorna den här veckan:

Måndag: Göteborg.

Tisdag: Umeå, Växjö, Nyköping, Grums

Onsdag: Visby, Ronneby

Torsdag: Örebro

Fredag: Skara.

Razziorna görs under vecka 36 och 37. Under vecka 37 kommer ett utkast på resultatet. Ett officiellt resultat av däckrazziorna 2015 kommer under slutet av augusti 2016, när det är dags för nästa razzia.

  Siffrorna för 2014:

Andelen bilar med vinterdäck: 5 procent. (2013: 3,6 procent).

Gamla bilar med vinerdäck: 7,4 procent av bilarna som var tio år eller äldre hade vinterdäck på sommaren.

28,2 procent av de undersökta bilarna 2014 hade minst ett däck med 3 mm eller mindre mönsterdjup, vilket är den lägst uppmätta andelen sedan 2008. De uppmätta värdena, om de är representativa för hela Sverige, innebär att cirka 1,3 miljoner bilar på Sveriges vägar har minst ett däck med 3 mm eller mindre mönsterdjup.

Andelen som körde på minst ett däck med olagligt mönsterdjup (mindre än 1,6 mm mönsterdjup) var 2,3 procent, vilket är den lägsta uppmätta andelen vid däckrazziorna hittills.

Källa: Däckbranschens informationsråd.