Nya Volvon som ska krossa Audi och BMW

I dag presenteras bilen som ska säkra Volvos framtid – men vad ska vi förvänta oss av nya S90?

1 av 10 | Foto: VOLVO CARS
MOTOR

Det är bilen Volvos framtid hänger på.

I dag presenteras nya S90.

Blir det en succé värdig att utmana premiumtyskarna – eller ”bara” en ersättare till S80?

Inför lanseringen av XC90 så beskrevs den suven av många som livsviktig.

Eller som Volvos chef Håkan Samuelsson sa:

”Det finns ingen andra chans. Det måste funka och vi är säkra på att den kommer att göra det”.

Och visst, det är en bil som onekligen behövs, men nu kommer en än viktigare.

Det är nämligen i dag som Volvo visar upp sin nya utmanare i den stora sedanklassen, S90. En bil som kommer att stångas med etablerade BMW 5-serie, Audi A6 och kanske även Mercedes E-klass.

Men trots namnkunnigt motstånd, samt att man tidigare misslyckat i klassen, är förhoppningarna på bilen höga. Och Volvo räknar med att knycka åtta av tio S90-kunder från just rivalerna.

Och med tanke på att S80 inte var någon större succé så behövs det. När den gamla ”storsedanen” lanserades i slutet av 90-talet var även då förhoppningar i topp och målet var satt till 100 000 bilar om året. Man kom inte i närheten.

När modellen nu pensioneras efter 18 år har endast 600 000 bilar sålts – vilket kan jämföras med att BMW säljer över 360 000 5-seriebilar om året.

Bygger vidare på framgången

Med S90 vill man bygga vidare på den framgångsvåg XC90 påbörjat. Ökningen på den viktiga amerikanska marknaden har varit oerhörd så fort nya suven landade och på kort tid har XC90:n vunnit flera fina priser.

Volvo bekräftar att framgångarna med suven gjort att fler fått upp ögonen för märket.

– Vi kan bara konstatera att framgången av XC90 har ökat intresset för våra kommande modeller. Mer än så kan vi inte säga, har Stefan Elfström, informationschef på Volvo Cars, tidigare sagt till Aftonbladet Bil.

Och man har satsat rejält på att förfina kvaliteten. Efter att kinesiska Geely tog över var nya ägaren inte nöjd med interiören och den svenska avskalade designen inte var ”anpassad för kinesernas uppfattning av lyx”.

Inför förnyelsen av 90-serien så rekryterades interiördesignern Robin Page från lyxtillverkaren Bentley. Och ett kvitto på att han var rätt man kom i somras då Page utsågs till årets interiördesigner. Men det var på en bil (XC90) han bara haft lite inspel på – nya S90 är helt hans egen kreation.

Och Volvo måste imponera med design och kvalitet. Detta då de tagit bort ett element som mer välsituerade bilköpare är vana vid – en stor motor.

Den svenska tillverkaren har stuckit ut genom att säga att de helt avskrivit motorer med mer än fyra cylindrar – istället ska de ”ta igen förlorade cylindrar” genom elektrifiering.

– De som verkligen vill ha det [fler cylindrar reds.anm], de kommer vi förlora, har tidigare marknadschefnen Alain Visser sagt i intervju.

I XC90 innebär det att toppversionen just nu, T8, har 407 hästkrafter. Troligtvis kommer även S90 T8 ha samma drivlina. Om det räcker för att övertyga köparna återstår att se.

En stor bil för de stora marknaderna

Från svenskt håll kan det verka udda att en stor sedan är så viktig. Men i USA är just den storleksklassen den mest populära. Och vill man vara premium i Kina – är den ett absolut måste.

Nya S90 blir även ett lackmustest på Volvos framtidsstrategi.

Att lyckas med att öka både volym och vinstmarginal – samtidigt som man klättrar ett par pinnhål högre upp på premiumstegen. Så glöm ”Villa, vovve, Volvo” – i framtiden ska en Volvo snarare stå parkerad vid direktörsvillan i Beverly Hills eller i Pekings diplomatstad än på kakelsättarna i Blomstermålas garageuppfart.

Så när Volvo rycker skynket av nya S90 kommer bilvärlden titta på och bedöma. Har man fått ihop ett tillräckligt övertygande premiumpaket, eller blir det ”bara” en ersättare till S80. I eftermiddag får vi svaret.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips här.