Collin: Ser väldigt bra och snyggt ut

Volvos nya presenterades i Göteborg Se bilderna här

MOTOR

Äntligen, här är Volvos nya S90.

Just nu premiärvisas bilen – och målet är att utmana Audi, BMW och Mercedes.

Det ser väldigt bra och snyggt ut, säger Aftonbladets bilexpert Robert Collin

Det är modellen som ska ge Audi A6 och BMW 5-serie en match om kunderna.

En bil som enligt Volvo själva är deras inträdesbiljett till den exklusiva klubben med premiumsedaner och ett bevis på att man har riktiga lyx-ambitioner.

– Lanseringen av Volvo XC90 var en tydlig avsiktsförklaring. Vi är nu klart och tydligt med i leken. De 11 miljarder dollar vi investerat under de senaste fem åren har förändrat bilden av Volvo Cars och vi lever nu upp till löftet om att ge vårt varumärke en ny relevant image, säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Car Group

Helt rätt proportioner

Vid visningen så var designchefen nästan rörd till tårar när han berättade om sin senaste skapelse och menade att med den här bilen så kunde Volvo verkligen säga ”hejdå” till ”nästan-premium-segmentet”.

– Vi har gjort en premiumsedan med de helt rätta proportionerna. Vi har flyttat fram framhjulen och kupén bakåt. I grillen finns det 23 metallribbor som ger en stolt och distinkt look av Volvo. Tors hammare-lyktorna är en högteknologisk ljuskälla som ger bilen karaktär, säger Thomas Ingenlath.

Men håller nya S90 måttet? Aftonbladets Robert Collin är på plats i Göteborg:

Vad är första intrycket av Volvos nya S90?

– I tio år har Volvo byggt bilar som haft kurvor hit och dit och smala sidorutor – men det har inte varit riktigt bra. Nu har man byggt en bil som verkligen har nordisk design. Stram och rak med stora sidorutor och fina linjer. Nya designchefen Ingenlath har städat bort krusiduller och annat – och fått till en renare, mer flytande design.

Blir ingen svenskfavorit

Den ser större ut på bilderna stämmer det?

– Den har vuxit otroligt. Förut har det varit trångt i baksätet på Volvos största, men inte längre. Nu är det gott om utrymme. Den har fått en väldigt lång, och enligt Volvo elegant, motorhuv. Men det är lite av en designgimmick – för under den finns det inte någon stor motor.

Stor och lyxig – men vem ska köpa den?

– Volvo gör ingen hemlighet av att bilen kommer att vara snäppet större och prisklassen dyrare än tidigare. S90 är ingen bil de byggt för Sverige, utan en global bil och då sneglar man främst på USA och Kina. S80 har ju inte varit lättsåld, men den här bilen finns det ett uppdämt behov för. Och jag tror att det stämmer, men någon svenskfavorit blir det inte – det blir kombin V90.

Handen på hjärtat, tror du S90 kommer att kunna konkurrera med Audi, BMW och Mercedes?

– Jag tror att det kommer att vara väldigt svårt att ta köpare från dessa. Audi och BMW-ägare tenderar att gilla sina märken, särskilt här i Europa. Men i USA tror jag definitivt att den har en chans och i Kina tror jag den här bilen är väldigt rätt.

■ ■ ■ Volvo kommer att visa upp nya S90 för allmänheten på Detroitsalongen i januari.

FAKTA

Här är all fakta om Volvos nya S90

Mått och vikt

Längd: 496,3 centimeter

Bredd: 189 centimeter

Höjd: 144,2 centimeter

Hjulbas: 294,1 centimter

Vikt: 1 800 – 2 150 kilo

Max dragvikt: 1 800 – 2 200 kilo

Motoralternativ

T6 AWD

Motor: 2,0-liter bensin

Maxeffekt: 320 hästkrafter

Max vridmoment: 400 Nm @2 200 – 5 400 varv/min

Acceleration 0-100 km/h: 5,8 sekunder

Bränsleförbrukning: 0,73 liter/mil blandad körning

Koldioxidutsläpp: 169 g/km

T8 Twin Engine AWD

Motorer: 2,0-liter bensin + elmotor

Maxeffekt förbränningsmotor: 320 hästkrafter

Maxeffekt elmotor: 117 hästkrafter

Max vridmoment förbränningsmotor: 400 Nm @2 200 – 5 400 varv/min

Max vridmoment elmotor: 240 Nm

Systemeffekt: 407 hästkrafter

Max vridmoment system: 640 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 5,2 sekunder

Bränsleförbrukning: 0,19 liter/mil blandad körning

Koldioxidutsläpp: 44 g/km

Räckvidd eldrift: 50 kilometer.

D4

Motor: 2,0-liter diesel

Maxeffekt: 190 hästkrafter

Max vridmoment: 400 Nm @1 750 – 2 500 varv/min

Acceleration 0-100 km/h: 7,3 sekunder

Bränsleförbrukning: 0,51 liter/mil blandad körning

Koldioxidutsläpp: 133 g/km

D5

Motor: 2,0-liter diesel

Maxeffekt: 235 hästkrafter

Max vridmoment: 480 Nm @1 750 – 2 250 varv/min

Acceleration 0-100 km/h: 8,2 sekunder

Bränsleförbrukning: 0,41 liter/mil blandad körning

Koldioxidutsläpp: 109 g/km