”Stor, säker & skandinavisk”

Aftonbladets bilexpert Robert Collin sätter plusbetyg på nya Volvo S90

MOTOR

Volvos nya flaggskepp S90 är tidlös i sin formgivning, andas lyx och har troligen högre säkerhet än någon annan bil i klassen.

Bilen premiärvisades i torsdags i Göteborg och leveranserna börjar vid midsommar.

Priset? Runt 333 000 kronor.

Aftonbladets bilexpert Robert Collin.
Foto: ANDERS DEROS
Aftonbladets bilexpert Robert Collin.

Borta är de svällande orga­niska formerna som Volvo dragits med de senaste tio åren. Borta är det snåla benutrymmet bak. Och borta är lillebrorskomplexet.

När Volvo visade sitt nya flaggskepp S90 i Göteborg i torsdags var världspressen där. VD Håkan Samuelsson log och var ledig utan slips och nye designchefen Thomas Ingenlath strålade av obegränsad självkänsla.

S90 som ersätter åldrade S80 om ett halvår är större, kupén har vuxit rejält och benutrymmet bak är enligt Volvo bättre än hos huvudkonkurrenterna Audi A6 och BMW 5-serie.

Elegant motorhuv

Formgivningen är stram och tidlös. Ja, säg gärna skandinaviskt blond. Sidorutorna är stora och motorhuven elegant lång, som om den dolde en rak åttacylindrig motor monterad på längden. Fast där i verkligheten bara finns fyrcylindriga motorer på tvären.

Och det kan bli en utmaning i USA där de flesta S90 kommer att säljas.

– Det går ju inte att övertyga alla amerikaner om att en bra fyrcylindrig motor är framtiden, men tio procent räcker för mig, säger ­Thomas Ingenlath som kommer från Audi.

Nya S90 byggs på den nya flexibla plattformen SPA där stadsjeepen XC90 var först ut förra året. Bilens längd och avståndet mellan hjulaxlarna har vuxit med en decimeter jämfört med nuvarande S80.

Invändigt är det samma höga kvalitetskänsla som i XC90 och samma formspråk men anpassat för en lyxig sedan.

Bromsar för älgar

Ingen ny Volvo utan nya unika säkerhetsdetaljer. Volvos vision är att ingen ska skadas allvarligt eller dö i en ny Volvo år 2020.

Nu känner autobromssystemet igen en älg, en häst och andra stora djur. Så kan många viltolyckor ­undvikas. Om två år ska de första självkörande bilarna ut på gatorna i Göteborg. Då elimineras en hel del förar­slarv.

Motorerna är alltså de nya fyrcylindriga som utvecklats i Göteborg och som byggs i Skövde. Toppmodellen blir en laddhybrid med bensinmotor fram och en elmotor bak som driver på bakhjulen. Den modellen hoppas man på i USA, och därför är det inte en diesel- utan en bensinhybrid. Inget trassel med höga NOx-utsläpp.

De första bilarna levereras i Sverige runt midsommar, och då kommer även nya V90 som presenteras i mars.

Klarar prisgränsen

Priserna för både S90 och V90 börjar under de magiska 7,5 basbeloppen som ju är en gräns för många tjänstebilsförare. Det betyder ett ingångspris på runt 333 000 kronor. Mycket mer pengar än dagens bästsäljare från Volvo, men tillräckligt lockan­de för att kunna behålla sin marknadsandel i Sverige på 20 procent. Hoppas Volvo.

Cirka ett år efter produktionsstarten i Göteborg ska en förlängd S90 byggas i Kina.

Kina-Volvon blir 14 cm längre med ännu mer benutrymme i baksätet.

Redan i sommar börjar Volvo sälja den nya S90 i USA men om ett år när den förlängda bilen kommer i produktion i Kina är det den som ska säljas även i USA. Då får Volvo en fyrdörrars sedan som båda kan konkurrera med BMW 5-serie, och med värstingen 7-serie, hoppas man på Volvo.

Då, när Kina bygger S90 till de båda stora marknaderna Kina och USA lär produktionen i Torslandaverken krympa betydligt. Men kapaciteten behövs för XC90 och för V90, och från 2017 för nya 60-seriebilarna.

Robert Collins betyg på S90

Snabbfakta:

Pris: Från 333 000 kronor (ej officiellt).

Motor: 4-cyl dieselmotor, 2 liter, D4 på 190 hk, vridmoment 400 Nm, D5 på 235 hk, 480 Nm.

Acceleration 0–100 km/tim: D4 – 8,2 s, D5 – 7,3 s.

Toppfart: 230 km/tim.

Förbrukning: D4 – 0,41 l/mil, D5 – 0,51 l/mil.

CO2: 109/133 g/km.

Längd/bredd/höjd: 496/188/144 cm, tjänstevikt från 1 800 kg.

Robert Collins betyg:

Formgivning

Känns helrätt! Snyggt, sparsmakat, tidlöst. Äntligen skandinaviskt blont på riktigt. Men om takhöjden varit lite bättre, nu är den lägre än S80, hade baksätet kunnat vara lite högre och mer sittvänligt.

Teknik

Bara fyrcylindriga motorer, kan bli en utmaning i USA där kunderna i den här klassen är vana vid både sex och åtta cylindrar.

Säkerhet

Här är Volvo alltid bäst. Ja, alltid! XC90 var unik förra året med att bromsa automatiskt om den riskerar en krock vid en vänstersväng. S90 känner dessutom igen en älg och en häst och andra lika stora djur. Ovärderligt i vårt land med mycket viltolyckor. Men att plocka bort alla knappar och ersätta med menyer i pekskärmen känns inte som rätt väg.

Helhet

Jamen, så här ska ju en Volvo se ut. Gamla Volvo-ägare kommer definitivt tillbaka och kanske en och annan BMW- och Audi-ägare i USA, i synnerhet nu efter Audis problem med sina dieselutsläpp. Och visst bådar bilen gott inför nya V90 som kommer i vår.