Expertens krav: Förbjud däcken

Motormännens tidning om ”autobahndäcken”: ”De är livsfarliga”

1 av 4 | Foto: SKÄRMDUMP FRÅN SENASTE NUMRET AV MOTORMÄNNENS TIDNING MOTOR
Tidningen Motors chefredaktör Michael Jonsson i ett test med ”autobahndäcken” i senaste numret av Motormännens tidning ”Motor” som kom ut i onsdags 9 december.
MOTOR

Var tionde bilist kör på så kallade ”autobahndäck” på vintern – trots att de inte är anpassade för svenska förhållanden.

Nu kräver Motormännens tidning Motor att däcken stoppas.

– De är livsfarliga, det är som att köra med sommardäck mitt i vintern, chefredaktören säger Michael Jonsson till Aftonbladet Bil.

På senare år har många svenskar valt att sätta dubbfria centraleuropeiska vinterdäck, ”autobahndäck”, på sina bilar när vintern slagit till. Men ett nytt test från VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut), som tidningen Motor tagit del av, visar att den här typen av vinterdäck klarar sig överlägset sämst på isigt underlag.

Rejäl slitna dubbdäck presterade bättre i testet.

– De här däcken är anpassade efter förhållanden i Tyskland och Italien, där det som sämst är runt nollan och lite slask. Men vid svårt nordiskt väglag klarar de inte av sin uppgift, säger Michael Jonsson.

”Man kör av vägen”

Han följde upp VTI:s undersökning med ett eget test i vinterväglag i Lofsdalen för tidningens räkning, som kom ut i onsdags förra veckan, där en fyrhjulsdriven Audi A6 Allroad fick centraleuropeiska vinterdäck.

– Det var som att köra en tvål i en tvålkopp, man fick inget fäste alls på det hala underlaget.

Vad kan hända om man har den här typen av vinterdäck på sin bil?

– Man kör av vägen, enkelt uttryckt.

”De här däcken ska bort”

Jonsson kräver därför att däcktypen stoppas vintertid i Sverige. Krafttag från både tillverkare och myndigheter krävs, menar han:

– De här däcken ska bort. Jag ställer mig frågande till att de ens ska få kallas vinterdäck.

Hur är konsumenternas kunskap kring dessa däck?

– Obefintlig, jag tror att många av köparna inte läst tidningarnas seriösa däcktester utan bara gått på utseende och känsla. För man ska komma ihåg att dessa däck ser bra ut och är jättebra när det är plusgrader, men har inte en chans när vädret slår om.

■ ■ ■ Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

FAKTA

VTI:s test

Totalt testades 77 olika vinterdäck, där 27 var helt nya medan 50 begagnade.
I genomsnitt var bromssträckan på slätis 55 procent längre för centraleuropeiska vinterdäck jämfört med dubbdäck. Slitna centraleuropeiska vinterdäck hade lika dåligt isgrepp som sommardäck. På snö är greppet också sämre än dubbdäck.
Slitna centraleuropeiska vinterdäck hade en 20 procent längre bromssträcka än slitna nordiska dubbfria vinterdäck.
I testet definieras premiumdäck som märkena Bridgestone, Continental, Michelin, Nokian och Pirelli.
Källa: Tidingen Motor.