Nevs miljardavtal – partnern finns inte

1 av 8 | Foto: Foto: Anders Deros
MOTOR

En jätteorder till Nevs på 100 miljarder.

Men nu råder det oklarheter kring den kinesiska partnern Panda New Energy – platsen där företaget ska ligga är ett logement för fabriksarbetare.

– Panda, enligt registret finns det inte, säger platspersonalen till SR.

I torsdags förra veckan kom glädjande nyheter för bilbranschen i Sverige.

Bilbyggaren Nevs hade undertecknat en jätteorder om att leverera elbilar till det kinesiska företaget Panda News Energy före år 2020. Avtalet ska vara värt totalt 100 miljarder kronor där Nevs bland annat ska leverera 150 000 elbilar av modell 9-3, snudd på identisk med Saab 9-3 sedan, till det kinesiska företaget.

Nevs meddelade också att hundratalas personer kommer att anställas vid fabriken i Trollhättan, där delar av produktionen ska ske.

”Enligt registren finns det inte”

Nu kommer nya uppgifter från Sveriges Radio, som varit på plats på den adress där Panda New Energy ska ligga i Peking.

Ett företag med namnet Panda New Energy registrerades på en adress i Yanqings ekonomiska utvecklingszon utanför Peking i september. Men på den aktuella företagsparken är företaget inte känt.

– Panda, enligt registret finns det inte, säger personalen på kontoret till Ekot på Sveriges Radio.

Personalen visar för Ekots reporter att varken adressen, företaget eller de namn som uppgivits av Panda New Energy finns i företagsparkens databas. Och säger att det tidigare förekommit falska företagsetableringar hör.

– De är skalbolag, många är falska, säger registerpersonalen till SR.

”Välrenommerad affärsman”

Hos biltillverkaren Nevs meddelar man, trots uppgifterna, att man känner sig trygga med det kinesiska företaget.

– Man får ju titta på personerna bakom och den dialog som har varit. Våra ägare, både med uppbackning av den kinesiska staten och staden, har fört en dialog med de här (Panda) under en ganska lång tid, granskat de och gör den bedömningen att de både har den finansiella styrkan bakom sig att betala de bilar de beställer och att realisera sin affärsplan, säger Nevs vd Mattias Bergman till P4 Väst.

SR: Känner ni er säkra på den information som ni har fått från företaget?

– Ja. Ägaren till det här bolaget är en välrenommerad affärsman med bolag på börsen som har funnits under en längre tid. Det är en trovärdig person. Sedan måste man ha respekt för att det är ett bolag under uppbyggnad och att det inte är idag som du levererar bilar eller tjänster. Det är ett avtal som sträcker sig från nu och fram till 2020, med en gradvis upptrappning både från deras och vår sida.

■ ■ ■ Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

FAKTA

Nevs

 ■ ■ Nevs (National Electric Vehicle Sweden) köpte huvuddelen av Saab Automobiles konkursbo 2012. Det fanns då intresse även från ett turkiskt konsortium.

 ■ ■ Nevs affärsidé är att bygga elbilar. Hittills har endast några hundra bensindrivna Saab-bilar byggts.

Produktionen har stått helt stilla sedan maj 2014 när pengarna sinade.

Företaget var i rekonstruktion mellan augusti 2014 och april 2015.

Genom en ackordsuppgörelse skrevs skulder på drygt 300 miljoner kronor till leverantörerna av.

 ■ ■ Huvudägare är bolaget NME, som i sin tur ägs av svensk-kinesen Kai Johan Jiang. Den kinesiska staden Tianjin och ett kinesiskt it-bolag är nya delägare.

 ■ ■ I augusti presenterades ett samarbetsavtal med den kinesiska fordonsjätten Dongfeng som främst gäller utveckling.

Nevs har strax över 400 anställda.

 ■ ■ Frågan om Nevs får använda varumärket Saab är ännu inte löst.