Första ”kinesiska Saaben” är byggd

1 av 2 | Foto: NEVS
MOTOR

Pengarna på kontot och bilproduktionen i gång.

Trots att det varit en hel del oklarheter om Nevs 100-miljardersavtal med kinesiska Panda New Energy. Har fabriken satt igång.

– Tillverkar det jag tycker är världens bästa elbil, säger Kai-Johan Jiang.

Det var veckan innan jul som nyheten kom.

Lilla Trollhättanbolaget Nevs, som sitter på resterna av Saabs konkursbo, hade landat en gigantisk order.

De hade fått beställningar på 150 000 elfordon som tillsammans med ytterligare 100 000 elminibussar och kringtjänster hade ett värde på 100 miljarder kronor.

Det lät för bra för att vara sant – och affären har omgärdats av frågetecken.

Hyrt in sig i fabrik

Men nu är produktionen igång och den första elbilen är byggd. Det rapporterar Sveriges Radio.

– Det är Nevs första elbil som är monterad i Tianjin. De flesta bilkomponenterna är producerade i Sverige, men de är monterade i Tianjin, säger Kai-Johan Jiang, Nevs huvudägare till Sveriges Radio.

Produktionen sker än så länge i en fabrik som Nevs hyr in sig och enligt Jiang arbetar i dag ett 20 tal svenska ingenjörer tillsammans med några kinesiska kollegor. Först om ett år kommer Nevs egna fabrik vara färdigbyggd – och i början av 2017 tas den i drift.

Ska snart avslöja nytt namn

Så första bilen är byggd, men vad den heter är ännu oklart. Försvarskoncernen Saab AB har sedan tidigare förbjudit Nevs från att använda namnet – och på den bild SR har syns det att där ”Saab” tidigare står i grillen, är det bara en blank plakett.

Arbetet med att ta fram ett nytt varumärke pågår dock

– Det kommer att bestämmas i styrelsen tillsammans med ägarna. Under de senaste sex månaderna har vi anlitat Interbrand för att hjälpa oss att göra en marknadsundersökning av vilket namn och varumärke som passar kinesiska marknader och det pågår. Inom kort kommer vi presentera för marknaden vad våra produkter kommer att heta, säger Jiang till SR.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.