Bilder: Kolla in i nya folkabussen

1 av 9
MOTOR

Möt Budd-e, folkan som ska få omvärlden att glömma dieselskandalen.

Konceptet visas just nu upp på teknikmässan CES och om två år ska den helelektriska bussen finnas med i VW:s modellutbud.

Starten på VW:s nya liv. Så kan man sammanfatta det koncept som Volkswagen visade upp på teknik- och prylmässan Consumer Electronics Show i Las Vegas.

Konceptet ”BUDD-e” är en modern tappning av den klassiska folkabussen, med den stora skillnaden att bilen är eldriven.

Över 50 mil per laddning

Budd-e har den senaste batteritekniken och ska enligt VW vara god för en räckvidd på 533 kilometer. Batterierna ska även vara bra mycket bättre än de som sitter i dagens elbilar. Bland annat ska man med snabbladdare kunna få 425 km i tanken på en halvtimmes laddning.

Alla elektronerna skickas till ett par elmotorer (en fram och en bak) som tillsammans har en effekt på 317 hästar och upp till 490 Nm i vridmoment.

Japanskinspirerad design?

Rent utseendemässigt påminner den nya folkabussen mycket om en japansk så kallad ”Kei-car” – en minimal stadsbil. Bilens lådaktiga utseende är effektivt för att maximera interiörvolymen och VW kallar designen för ”funktionell estetik”.

Inuti är det futursitsikt med avsaknad av knappar och annat ”omodernt”, istället så ska det kännas som att man stiger in i en lounge, när man kliver in i bilen.

Samma grund som Porsches Tesla-dödare

Konceptet beskrivs vara en ”portal till framtiden” och själva kärnan till den elbilssatsning som VW nu inleder. Bilen är den första som bygger på den dedikerade plattformen för elbilar (MEB).

Samma plattform kommer att vara grund till ett helt gäng av koncernens bilar, bland annat propduktionsversionerna av Audi e-tron Quattro Concept och Porsche Mission E.

Budd-e är bara ett koncept, men förevisar vad vi kommer att få se om ett par år.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.