Statistik: Var femte bil har farliga felet

Nu uppmanar verkstadsportalen att polisen gör extra bromskontroller

Siffror från verkstadsportalen Autobutler visar att var femte bill som lämnas in på service har felaktiga bromsar. Nu uppmanar de polisen att göra extra bromskontroller i samband med trafikkontrollerna.
Foto: MINIMEDIA/POLISEN
Siffror från verkstadsportalen Autobutler visar att var femte bill som lämnas in på service har felaktiga bromsar. Nu uppmanar de polisen att göra extra bromskontroller i samband med trafikkontrollerna.
MOTOR

Var femte bil som lämnas in på service har felaktiga bromsar.

Vanligaste felet: bromsvätskan blandas med vatten, enligt statistik från verkstadsportalen Autobutler.

– Bilägare är alldeles för slappa med att regelbundet kontrollera bilens teknik, säger företagets analyschef Jan Sturm.

Att ha bra bromsar är en självklarhet för att hålla en hög säkerhet i trafiken.

Trots det är det många bilister som inte har koll på hur bra deras bromsar fungerar i verkligheten. Det visar statistik som Nordens största verkstadsportal Autobutler tagit fram.

De har tagit fram statistik över alla genomförda serviceuppdrag på autobutler.se under 2015 i Sverige. Av dessa 12 242 serviceuppdrag hade 2 827 bilar något typ av fel på bromsarna. Det innebär 23 procent eller att var femte bil har fel på bromsarna.

”Skrämmande på vintern”

– Många förare blundar ofta för halvslitna bromsar och tänker inte mycket på det när de är ute och kör. Men detta är skrämmande på vintern, en årstid som kräver att bilens säkerhetssystem är på topp och kan reagera snabbt och korrekt, säger Autobutlers analyschef Jan Sturm, som har sett exempel på bromsar i så dåligt skick att motorbromsning krävs för att få stopp på bilen.

– Bromsarna är det bästa sättet att hålla förare och passagerare säkra på vägen och måste därför uppmärksammas – men när våra mekaniker diskuterar ämnet med bilägare så är de flesta inte medvetna om hur allvarliga bromsproblem kan vara, fortsätter han.

”Alldeles för slappa”

Det vanligaste felet är att bromsvätska med tiden blandas med vatten vilket drar ner på bromsarnas effektivitet, speciellt under nödbromsning.

– Bilägare är alldeles för slappa med att regelbundet kontrollera bilens teknik. Det värsta med bromsproblem är ju de allvarliga konsekvenserna, en felaktig nödbromsning kan ge dödliga resultat, förklarar Jan Sturm.

Nu uppmanar verkstadsportalen att polisen gör extra bromskontroller när de utför trafikkontroller, för att på så vis få bort farliga bilar från vägarna. Denna kontroll kan enkelt göras med en handburen mätarutrustning som ger omedelbar status på vattenhalten i bromsvätskan.

– Utrustningen kostar 200 till 300 kronor och man får svar efter 20 sekunder, säger Jan Sturm.

Jan Sturm säger till Aftonbladet Bil, att det är sällsynt att verkstäderna ser bromsfelen på bilar som är ett till fyra år gamla, utan det gäller främst bilar som är äldre.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips här.

FAKTA

HÄR ÄR NÅGRA FEL SOM KAN DRABBA DINA BROMSAR:

Bromsvätska med för låg kokpunkt:

Bromsvätska kan över tid absorbera vatten från luften. Med för lite bromsvätska eller för mycket vatten kommer den vid uppvärmning förlora förmågan att överföra kraft bromspedalen till hjulen. Detta upptäcks inte i vanlig stadstrafik utan upptäcks bara när bilen försöker stanna i hög hastighet.

Defekta bromsskivor:

Bilens bromsskivor tillverkas av stål som utsätts för konstant slitage. Om skivorna slits för tunt eller skadas av rost, resulterar detta antingen i en väldigt lång bromssträcka eller att bilen drar mer åt en sida vid inbromsning. Chansen för rost är hög under vintern, speciellt om du i första hand kör i stan eller inte använder bilen varje dag.

Utsatta bromsrör:

Om bromsröret läcker förlorar systemet bromsvätska. Om för mycket bromsvätska läcker ut är resultatet i värsta fall att bromsarna slutar fungera helt.

Utsatta bromsslangar:

Bromsslangarna binder bromsrör med framhjulets bromsar – de är gjorda av gummi och slits ut så småningom. När detta händer börjar bromsvätska sippra ut ur bilen.

Några symptom för att bromsarna bör kontrolleras är:

Bilen svajar sig fram och tillbaka vid normal inbromsning. Detta är ett tecken på att bromsbeläggen är ojämnt slitna.

Bromsarna låter när du svänger vilket tyder på att kalibern inte sitter helt perfekt i förhållande till bromsskivan.

När du bromsar låter ett skärande ljud. Det är tecken på att klossar eller skivor är slitna. Det kan också vara tecken på rost. Om det endast låter när du påbörjar inbromsningen så är det i allmänhet inte ett problem.

Om bromssystemet saknar vätska blir bromsen ofta svampig och ger vika när du trycker ner bromspedalen. Pedalen kan gå i botten och bilen bromsar i stort sett inte.

Källa: Autobutler.se